loading...
حوزه علمیه نعمانی گمیشان
ملا محمد سلیم بازدید : 77 پنجشنبه 1393/07/10 نظرات (0)

 

آداب عید قربان

 

از انس رضی الله عنه روایت است که گفت: هنگامی که پیامبر صلی الله علیه وسلم به مدینه آمدند دو روز داشتند که به بازی و سرگرمی مشغول میشدند و جشن میگرفتند، پیامبر صلی الله علیه وسلم فرمودند: خداوند بجای آنها، دو روز بهتری برای شما قرار داده است. روز عید فطر و روز عید قربان ( حدیث صحیح/ سنن نسائی شماره1556)

اذکار و فضائل روز عرفه و ایام التشریق (11 و 12 و 13 ذی
الحجه)

از عبدالله بن عمر رضی الله عنه روایت است که رسول الله صلی الله علیه وسلم فرمودند: هیچ روزی باشکوه
تر و محبوبتر در انجام اعمال نیک نزد خداوند از 10 روز اول ذی الحجه وجود ندارد پس در این روزها « لا اله إلا الله و الله أکبر و الحمد لله» را زیاد بگویید.
(حدیث صحیح/ مسند احمد شماره 6154)

رسول الله صلی الله علیه وسلم روز اول ذی
الحجه را روزه میگرفتند. (حدیث صحیح/ سنن ابوداود شماره 2437)

پیامبر صلی الله علیه وسلم در مورد روزه
ی روز عرفه فرمودند: گناهان سال گذشته و سال آینده را محو میکند. (صحیح مسلم شماره 1162)

رسول الله صلی الله علیه وسلم فرمودند: بهترین چیزی که پیامبران در روز عرفه گفته
اند و من نیز آن را میگویم : « لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ وَحْدَهُ لَا شَرِیک لَهُ، لَهُ الْمُلْک وَلَهُ الْحَمْدُ وَهُوَ عَلَی کلِّ شَیءٍ قَدِیرٌ » میباشد. (حدیث حسن/ معجم الطبرانی شماره 3274 - سلسله صحیحه شماره 1503)

روایت است که عبدالله بن عباس رضی الله عنه و دیگر اصحاب رسول الله صلی الله علیه وسلم تکبیر عید قربان را بعد از نماز صبح روز عرفه شروع می
نمودند و بعد از نماز عصر آخرین روز از ایام تشریق به پایان میرسانیدند. ( حدیث صحیح/ سنن بیهقی شماره 6072)

ابوهریره، عمر, عبدالله بن مسعود و عبدالله بن عمر رضی الله عنهم در بازار، بعد از نمازها، وقت خواب، نشستن و پیاده رفتن خود را مشغول تکبیر گفتن
مینمودند. (صحیح بخاری/ شماره970 - 969)

عبدالله بن عمر رضی الله عنه می
فرماید که رسول الله صلی الله علیه وسلم به همراه اصحاب در هر دو عید تکبیر گویان با صدای بلند به سوی نماز می
رفتند. (حدیث صحیح/ سنن بیهقی شماره 5925)

الفاظ تکبیر

الله اکبر الله اکبر ، لا اله الا الله ، والله اکبر الله اکبر ، و لله الحمد. (حدیث صحیح/ سنن بیهقی شماره 5925)

ملا محمد سلیم بازدید : 99 پنجشنبه 1393/07/10 نظرات (0)

 

احکام و آداب عید سعید قربان

 

برادر یا خواهر گرامی: به شما درود می فرستیم با درود دین اسلام و می گوییم: السلام علیکم ورحمة الله و برکاته، و حلول عید سعید قربان را به شما تبریک عرض نموده و می گوییم: (تقبّل الله منا ومنک)، خداوند از ما و شما بپذیرد و امیدواریم این نوشته را از ما پذیرا باشید که از خداوند منان التماس آن داریم که در آن را برای شما و تمام مسلمانان در هرجایی که هستند پر از خیر و برکت قرار دهد.

 
برادر یا خواهر مسلمان: هرچه خیر و نیکی است در پیروی از راه و روش رسول خدا صلی الله علیه و سلم در همه امور دنیا بوده و هرچه زشتی و پلیدی است در مخالفت و رویگرداندن از راه و شیوه ی آن حضرت صلی الله علیه و سلم است. لذا دوست داشتیم که برخی موارد را که گفتن یا انجام آن در شب عید سعید قربان و روز عید و سه روز تشریق مستحب می باشد را در این جا یادآور گشته و در چند نکته خلاصه نماییم:

 

تکبیر:

از صبح روز عرفه تا عصر آخرین روز ایام التشریق یعنی سیزدهم ماه ذی الحجه درست است و خداوند متعال می فرماید: { وَاذْکُرُواْ اللَّهَ فِی أَیَّامٍ مَّعْدُودَات {یعنی: « و خدا را در روزهایی معین یاد کنید.» به این صورت گفته شود: (الله أکبر الله أکبر، لا إله إلا الله، والله أکبر الله أکبر ولله الحمد) و مردان در مساجد و بازار و خانه و پس از هر نماز آن را با صدای بلند برای بیان تعظیم خداوند و اعلام بندگی و سپاس او می خوانند.

ذبح قربانی:

این عمل بعد از نماز عید خواهد بود، بدلیل فرمایش رسول الله صلی علیه و سلم که: {من ذبح قبل أن یصلی فلیعد مکانها أخری، ومن لم یذبح فلیذبح}) رواه البخاری ومسلم) یعنی: «کسی که قبل آنکه نماز بخواند ذبح نماید، یک قربانی دیگر را جایگزین آن نماید و اگر ذبح نکرده است آنگاه ذبح نماید.»


فرصت ذبح قربانی چهار روز می باشد، روز "نحر" (عید قربان) و سه روز ایام التشریق، بر اساس آنچه از پیامبر صلی الله علیه و سلم نقل شده است که: « {کل أیام التشریق ذبح { (رجوع شود به: السلسلة الصحیحة برقم 2476.) یعنی: «در تمام روزهای تشریق ذبح می شود.»


بقیه در ادامه مطلب

ملا محمد سلیم بازدید : 93 دوشنبه 1393/03/19 نظرات (0)
نیمه شعبان



پانزدهمین شب این ماه، شب برائت (شب نجات) نامیده میشود. در این شب احوال و رویدادهای طول سال نوشته میشود. رزق، مریضی، تندرستی، تنگی، راحتی، مشقت، و حتی لحظه ی تولد و وفات شخصی که در آن سال متولد و یا وفات خواهد یافت نیز نوشته میشود.
روایت است: در این شب دفتری به ملک الموت داده میشود و دستور میرسد نامهای افرادی که قرار است در طول آن سال بمیرند را از آن دفتر نقل نماید، فردی مشغول به کشاورزی است، شخصی در مراسم ازدواج خویش است، اما خبر ندارد که نامش در فهرست مردگان درج شده است.
به هر حال بعد از شب قدر، پانزدهم شعبان از اهمیت بیشتری برخوردار است. در حدیثی آمده است: خداوند متعال بطور خصوصی در چهار شب دروازه های خیر و رحمت خویش را میگشاید و این حالت تا اذان صبح ادامه دارد. این شبها عبارتند از:
1ـ شب عید قربان 2ـ شی عید فطر 3ـ شب پانزدهم شعبان 4ـ شب عرفه

 

بقیه در ادامه مطلب

ملا محمد سلیم بازدید : 107 دوشنبه 1393/03/19 نظرات (0)

خوشبختی آخرت در گرو خوشبختی دنیاست . شایسته است خردمند بداند که این زندگی به آن زندگی پیوسته است . و هر دو یکی اند : پیدا و نهان،دنیا و آخرت ،امروز و فردا .برخی پنداشته اند که زندگانیشان فقط در همین جاست و با این پندار جمع کردند و اندوختند پایندگی خواستند و به زندگانی ناپاینده دل بستند پس مردند و همه امید ارزوهایشان به دلشان ماند . بیائید از فضیلت های ماه رسول خدا ماه شعبان بی نصیب نمانیم


 

فضائل ماه شعبان

عطية من عطايا الكريم المنان

هدیه ای از هدایای بخشنده منان

قال صلى الله عليه وسلم: «ذاك شهر يغفل الناس عنه بين رجب ورمضان وهو شهر ترفع فيه الأعمال إلى رب العالمين فأحب أن يرفع عملي وأنا صائم» [رواه النسائي وحسنه الألباني]
رسول الله صلی الله علیه و سلم می فرماید: ماهی است بین رجب و رمضان که مردم غافلند از این ماه، ماهی است که اعمال به طرف رب العالمین می روند و من دوست دارم عملم در حالی که روزه هستم بالا رود.(رواه نسائی و حسنه الآلبانی)

دلیل نامگذاری شعبان

شعبان از مادّه شَعْباً به معنى پراكنده شدن است، و چون ارزاق بندگان در اين ماه منشعب مى شود و يا اينكه اعراب براى طلب كردن آب به صحراها پراكنده مى شدند. اين ماه را شعبان ناميدند
ام المومنین عائشه رضی الله عنها که اکثر اوقات قرب رسول الله صلی الله علیه وسلم نصیب شان بود چنین بیان میدارند:
” كان رسول الله يصوم حتى نقول لا يفطر ويفطر حتى نقول لا يصوم وما رأيت رسول الله استكمل صيام شهر إلا رمضان وما رأيته أكثر صياما منه في شعبان ” رواه البخاري
رسول خدا چنان روزه می گرفتند که فکر می کردیم هیچ افطار نمی کنند وچنان افطار می کردند که گمان می بردیم هیچ روزه نمی گیرند. ومن پیامبر خدارا بجز از ماه مبارک رمضان که سراسر آنرا روزه دار می بودند دردیگر ماه ها ندیدم که آنها تمام آن ماه را روزه بگیرند. وبعد ازماه مبارک رمضان شعبان را اکثر روزها روزه دار می بودند.
فعن أُسَامَة بْن زَيْدٍ رضي الله عنهما قَالَ : قُلْت : يَا رَسُول اللَّه ، لَمْ أَرَك تَصُومُ مِنْ شَهْر مِنْ الشُّهُور مَا تَصُوم مِنْ شَعْبَان , قَالَ :” ذَلِكَ شَهْرٌ يَغْفُلُ النَّاس عَنْهُ بَيْنَ رَجَبٍ وَرَمَضَان , وَهُوَ شَهْر تُرْفَعُ فِيهِ الأَعْمَال إِلَى رَبّ الْعَالَمِينَ ، فَأُحِبُّ أَنْ يُرْفَعَ عَمَلِي وَأَنَا صَائِمٌ”
ازاسامه پسرزید رضی الله عنهما روایت شده که میفرمایند: ازپیامبرخدا پرسیدم که من شمارا بجزماه شعبان که اکثرایام آنرا روزه دار می باشید دردیگرماه ها شما را چنان روزه دار نمی یابم؟ پیامبر خدا فرمودند: ” این ماهی است میان رجب ورمضان قرار دارد و مردم ازآن غافل اند، شعبان ماهی است که اعمال بندگان درآن بسوی خدا برده می شوند ومن دوست دارم که اعمالم به خداوند وقتی پیش شوند که من درحال روزه باشم
معجزاتی برای روزه شعبان
بهتر است برای روزه ماه مبارک رمضان به استقبال روزه های شعبانیه برویم تا جسممان اماده شود

از نظر علمی ثابت شده است كه جسم انسان در روزهايى اول روزه گرفتن در ماه مبارك رمضان شروع به مصرف کردن موادهای ذخیره شده در جسم انسان (پروتئین ها، چربی ها و غیره) برای جبران کمبودی که به سبب کم خوردن غذا است می کند.
در نتیجه سموم (زهرهایی) مانند آدرنالین قبل اینکه بدن همراه ضایعاتش آن را دفع کند با خون جریان پیدا می کند به این دلیل است که روزه دار دچار بعضی از عوارض از جمله سردرد، ضعف، زود عصبانی شدن، تغییر مزاج و شاید هم دشنام و فحش دادن و غیره می شود و این کار شاید روزده دار را ناچار کند که چند روز روزه را ترک کند. و این عوارض به تدریج و چند روز بعد از آغاز روزه گرفتن به سبب برگشتن هورمون ها به حالت طبیعی در خون کاهش و از بین می رود(بإذن الله) و این نکات باید برای روزه داران ملاحظه شود.
پس روزه ماه شعبان (سنت است) تمرینی برای روزه گرفتن در ماه مبارک رمضان(روزه فرض) است، برای اینکه مسلمان در روزه رمضان دچار خستگی و تکلیف زیاد نشود.(والله سبحانه و تعالی بهتر می داند)

عن أبي هريرة -رضي الله تعالى عنه- (حافظ السّنّة، وحبيب المؤمنين) عن النّبيّ -صلّى الله عليه وسلّم- قال: «لا تقدموا رمضان بصوم يومٍ ولا يومين. إلا رجل كان يصوم صوماً، فليصمه» [رواه مسلم 1082
به پیشواز رمضان به یک یا دو روز روزه گرفتن نروید مگر کسی که روزه دارد روزه ای را( روزه های سنت ) آن پس می تواندروزه بگیرد.

----اللهم انك عفو تحب العفو فاعف عنا----

ملا محمد سلیم بازدید : 98 دوشنبه 1392/07/22 نظرات (0)

 

پیشاپیش فرا رسیدن عید بزرگ قربان را به همه ی مسلمانان جهان تبریک می گوییم . با نزدیک شدن این روز خجسته ، بروشوری درباره ی احکام و مسائل مربوط به قربانی و همچنین اعمال سنت روز عید قربان گذاشتيم. در این بروشور به مسائلی چون حکم گوشت قربانی ، حکم پوست قربانی ، وقت قربانی ، اعمال سنت روز عید قربان و ... پرداخته شده است.

 


http://s2.picofile.com/file/7585904080/1.gif

ملا محمد سلیم بازدید : 59 دوشنبه 1392/07/22 نظرات (0)

 

قال رسول الله صلی الله علیه وسلم :(من کان له سعة ولم یضح فلا یقربن مصلانا)

«کسیکه توانایی قربانی داشته باشد وقربانی نکند به مصلای مانزدیک نشود.» [ابن ماجه/

حدیث حسن رقم ۳۱۲۳]

قربانی: حیوانی که در روز عید و ایام تشریق به قصد تقرب و نزدیکی به خدا ذبح میشود.

۱٫ بهتر است شخصی که میخواهد قربانی کند از اول ماه ذی الحجه تا هنگام قربانی کردن

موی سر وموهای زاید بدن و ناخن هایش را کوتاه نکند.

ام سلمه رضی الله عنها همسر پیامبر صلی الله علیه وسلم میگویدکه پیامبر صلی الله

علیه وسلم فرمودند: «کسی که ذبحی دارد و میخواهد قربانی کند هنگامی که هلال ذی

الحجه دیده شد مو و ناخن هایش را کوتاه نکند تا اینکه قربانی کند.» (صحیح مسلم رقم

۱۹۷۷ )

۲٫ شرایطی که درقربانی کردن باید رعایت شود:

الف) حیوان قربانی باید شتر،گاو،گوسفند و یا بز باشد.

ب) سن حیوان قربانی.

گوسفند یک سال، بز دو سال تمام،گاو دو سال تمام و شتر پنج سال تمام داشته باشد(امام

نووی درمجموع (۸/۳۶۵) قول دومی از علما نقل نموده است: برای گوسفند سن شش ماه

کامل و برای بز یک سال کامل کافی میباشد.)

ج) حیوان قربانی، عیب و نقصی نداشته باشد.

پیامبر صلی الله علیه وسلم درحدیثی چهار عیب را برای قربانی برشمردند که عبارتند از:

کوری واضح، بیماری آشکار، لنگی نمایان و لاغری که چربی یا مغزِ استخوان ندارد.(حدیث

صحیح/جامع ترمذی رقم ۱۴۹۷)

و علما عیوبی همانند و یا بدتر از آن را بر این حدیث قیاس میگیرند.

 

بقيه در ادامه مطلب

 

ملا محمد سلیم بازدید : 60 دوشنبه 1392/07/22 نظرات (0)

 

           

از انس رضی الله عنه روایت است که گفت: هنگامی که پیامبر صلی الله علیه وسلم به مدینه آمدند دو روز داشتند که به بازی و سرگرمی مشغول میشدند و جشن میگرفتند، پیامبر صلی الله علیه وسلم فرمودند: خداوند بجای آنها، دو روز بهتری برای شما قرار داده است. روز عید فطر و روز عید قربان ( حدیث صحیح/ سنن نسائی شماره۱۵۵۶)

اذکار و فضائل روز عرفه و ایام التشریق (۱۱ و ۱۲ و ۱۳ ذیالحجه)

از عبدالله بن عمر رضی الله عنه روایت است که رسول الله صلی الله علیه وسلم فرمودند: هیچ روزی باشکوهتر و محبوبتر در انجام اعمال نیک نزد خداوند از ۱۰ روز اول ذی الحجه وجود ندارد پس در این روزها « لا اله إلا الله و الله أکبر و الحمد لله» را زیاد بگویید.

(حدیث صحیح/ مسند احمد شماره ۶۱۵۴)

رسول الله صلی الله علیه وسلم روز اول ذیالحجه را روزه میگرفتند. (حدیث صحیح/ سنن ابوداود شماره ۲۴۳۷)

پیامبر صلی الله علیه وسلم در مورد روزهی روز عرفه فرمودند: گناهان سال گذشته و سال آینده را محو میکند. (صحیح مسلم شماره ۱۱۶۲)

رسول الله صلی الله علیه وسلم فرمودند: بهترین چیزی که پیامبران در روز عرفه گفتهاند و من نیز آن را میگویم : « لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ وَحْدَهُ لَا شَرِیک لَهُ، لَهُ الْمُلْک وَلَهُ الْحَمْدُ وَهُوَ عَلَى کلِّ شَیءٍ قَدِیرٌ » میباشد. (حدیث حسن/ معجم الطبرانی شماره ۳۲۷۴ – سلسله صحیحه شماره ۱۵۰۳)

روایت است که عبدالله بن عباس رضی الله عنه و دیگر اصحاب رسول الله صلی الله علیه وسلم تکبیر عید قربان را بعد از نماز صبح روز عرفه شروع مینمودند و بعد از نماز عصر آخرین روز از ایام تشریق به پایان میرسانیدند. ( حدیث صحیح/ سنن بیهقی شماره ۶۰۷۲)

 

بقيه در ادامه مطلب

ملا محمد سلیم بازدید : 85 چهارشنبه 1392/06/27 نظرات (0)

الله
خدا
The Name Of God

الرحیم
مهربان
The Mercifull

الرحمن
بخشاینده
The Beneficent

الملک
پادشاه
The King

القدوس
مقدس
The Holy

الجبار
توانگر
The Compeller

العزیز
باشکوه
The Mighty

المهیمن
نگهدارنده
The Protector

 

بقيه در ادامه مطلب

ملا محمد سلیم بازدید : 117 چهارشنبه 1392/06/27 نظرات (0)

- هنگام کار : آرمانگ ! / جواب : بار بول./ الله قوات!

- هنگام داد و ستد : سودا گشاد ! / جواب : دولت زیاد.

- به هنگام تشکر : تانگری یالقاسین! / جواب : بیله یالقاسین.

ساغ بول ! / ال لرینگه ساغلیق!

- هنگام درو : خرمنینگا برکت ! / جواب : عمرینگه برکت.

- هنگام کاشت : توخمینگ مونگله سین! / جواب : دشمانینگ اینگله سین.

- هنگام آغاز کار ( خصوصا قالیبافی ) : ایشینگ ایلریک! / جواب : یاشینگ اوزین.

- هنگام ورود به جلسه مشورت : مصلحت بیریکسین! / جواب دشمانینگ ایریکسین.

 

بقيه درادامه مطلب

ملا محمد سلیم بازدید : 86 سه شنبه 1392/06/26 نظرات (0)

چهل حديث


از عبدا... بن عمر(رضي) روايت است كه رسول خدا(ص) فرموده؛ هر كسي از احكام ديني چهل حديث را حفظ كرده و به امت من برساند حق تعالي او را جزء فقها(عالمان) محشور خواهد كرد و من(رسول خدا) روز قيامت براي او شفاعت كننده و گواه خواهم بود.(بيهقي
قَالَ رَسُول الله(صل الله عليه و سلّم)

1.
اِنَّمَا الاَعْمَالُ بِالنِّيات : بدرستيكه ثواب هر عملي به نيت او بستگي دارد


2.
اَلدُّعَاءُ مُخُّ الْعِبَادَةِ : دعا مغز و مخ عبادت كردن است


3.
اَلصَّلاةُ نُورُ المُؤمِنُ : نماز نور مؤمن است


4.
اَلصَّلاةُ عُموْدُ الدَّين : نماز ستون و پايه دين است

 

 

بقيه درادامه مطلب

 

ملا محمد سلیم بازدید : 122 سه شنبه 1392/05/15 نظرات (0)

 

الـوداع الـوداع یا شهـر رمضـان

الـفـراغ الـفـراغ یا شهـر تـراویـح و التـسـابیـح وختـم القـرآن

الـوداع الـوداع یا شهـر رحمة و المغفـرة و الغفـران

الـفراغ الـفراغ یا شهـر الـذی انـزل فیـه القـرآن

یا حنـان یا منـان یا ذاالفضـل والاحسـان

یا حنـان یا منـان یا ذاالکـرم والاحسـان

یا حنـان یا منـان یا ذاالجـود والاحسـان

ثـبـت قلـوبـنا بالایمـان , آمـیــن نـرجـوا عفـوک یا رحمـان

ملا محمد سلیم بازدید : 53 چهارشنبه 1392/05/09 نظرات (0)

«وَمَا أَدْرَاکَ مَا لَیْلَةُ الْقَدْرِ» ( قدر: ۲) و تو چه می‌دانی که شب قدر چه شبی است. این‌‌ همان شب مبارکی است که در کتاب خدا اینگونه توصیف شده است: «حم * وَالْکِتَابِ الْمُبِینِ * إِنَّا أَنزَلْنَاهُ فِی لَیْلَةٍ مُّبَارَکَةٍ إِنَّا کُنَّا مُنذِرِینَ * فِیهَا یُفْرَقُ کُلُّ أَمْرٍ حَکِیمٍ * أَمْرًا مِّنْ عِندِنَا إِنَّا کُنَّا مُرْسِلِینَ * رَحْمَةً مِّن رَّبِّکَ إِنَّهُ هُوَ السَّمِیعُ الْعَلِیمُ» دخان: آیات ۱-۶. حاء، میم. سوگند به کتاب روشنگر، [که‌] ما آن را در شبى فرخنده نازل کردیم، [زیرا] که ما هشداردهنده بودیم. در آن [شب‌] هر [گونه‌] کارى [به نحوى‌] استوار فیصله مى‌یابد. [این‌] کارى است [که‌] از جانب ما [صورت مى‌گیرد]. ما فرستنده [پیامبران‌] بودیم. [و این‌] رحمتى از پروردگار توست، که او شنواى داناست. 

از نظر ابن عباس، قتاده، سعید بن جبیر، عکرمه و مجاهد و دیگر علمای سلف و مفسران منظور از «اللیلة المبارکة»‌‌ همان شب قدر است که قرآن در آن نازل شده است و در آن هر کاری به خوبی فیصله می‌یابد یعنی نوشته و تشریح می‌شود. گفته‌اند منظور این است که در این شب مبارک کار‌ها برای فرشتگان تبیین می‌شود. 

همچنین گفته‌اند که در این شب سرنوشت مخلوقات در طول سال رقم می‌خورد و زندگان و مردگان و نجات یابندگان و هلاک شوندگان، افراد خوشبخت و بدبخت، سالم و بیمار، عزیز و ذلیل، خرمی و خشکسالی و تمام آنچه خداوند تبارک و تعالی در ظاهر اراده کرده است نوشته می‌شود. درباره‌ی نوشتن سرنوشت‌ها در شب قدر خدا می‌داند که آیا در این شب از لوح محفوظ انتقال می‌یابد یا خیر؟ به همین خاطر ابن عباس فرموده است: انسان‌هایی هستند که در میان مردم راه می‌روند در حالی که نام آن‌ها در لیست مردگان است و سپس این آیات را تلاوت کرد: «إِنَّا أَنزَلْنَاهُ فِی لَیْلَةٍ مُّبَارَکَةٍ إِنَّا کُنَّا مُنذِرِینَ * فِیهَا یُفْرَقُ کُلُّ أَمْرٍ حَکِیمٍ» ابن عباس می‌فرماید: کار دنیا از یک سال تا سال بعد در این شب فیصله می‌شود. 

 

بقیه در ادامه مطلب

ملا محمد سلیم بازدید : 151 چهارشنبه 1392/05/09 نظرات (1)

دهه‌ی آخر ماه رمضان از شب 21 رمضان آغاز و با حلول عید فطر و پایان یافتن ماه رمضان به پایان می‌رسد خواه کامل (30 شب) باشد و خواه ناقص (29 شب). در صورت دوم به جای ده شب، نه شب پایانی خواهیم داشت و آن‌گاه اطلاق عنوان دهه‌ی آخر تنها از باب تغلیب است چون غالباً در دهه‌ی سوم ماه مبارک ده شب داریم نه 9 شب. 

دهه‌ی آخر ماه رمضان بر روز‌ها و شبهای دو دهه‌ی نخست آن فضل بیشتری دارد چرا که شبهای احیایی است که پیامبر خدا -صلى الله علیه وسلم- همه‌ی آن‌ها را زنده می‌داشت و شب قدر که از هزار ماه بهتر است در میان شب‌های آن قرار دارد. 

پیامبر خدا (ص) ده شب آخر را با بذل عنایت بیشتر و سهم افزونتری از تلاش و عبادت و خیرخواهی پاس می‌داشت و سعی و کوششی را که در آن‌ها می‌کرد در سایر شب‌ها انجام نمی‌داد. 

در این خصوص در صحیحین از حضرت عایشه (رضی الله عنها) روایت شده است که: هرگاه ده شب آخر ماه رمضان فرا می‌رسید رسول خدا (ص) ازار خود را محکم می‌بست، شب زنده‌داری می‌کرد و خانواده‌اش را هم بیدار می‌نمود. مسلم اضافه می‌کند که ایشان با جدیت کوشش نموده و ازارش را محکم می‌بست. 

 

بقیه در ادامه مطلب

ملا محمد سلیم بازدید : 53 چهارشنبه 1392/05/09 نظرات (1)

شب قدر چیست؟ آیا همان شب نزول قرآن نیست که از هزار ماه برتر است؟

(‏‏لَيْلَةُ الْقَدْرِ خَيْرٌ مِنْ أَلْفِ شَهْرٍ)[قدر:3]، آیا همان شب پر از سلامتی نیست که با عبادت و تلاوت  قرآن و تفکر به صبح می‌رسد؟

ای انسان‌! تو کی هستی؟ از کجا آمده‌ای؟ در چرخه‌ی کائنات چه قدر و مقامی داری؟ بیا امشب را با کمی تفکر به صبح برسانیم. تو می‌دانی که دو وجهی هستی و ترکیبی از جسم و روحی؟ به جسم خودت فکر کن.

 (‏وَفِي أَنْفُسِكُمْ أَفَلَا تُبْصِرُونَ)[ذاریات:21]

 آفرینش جسم تو از خاک است و گِل سیاه و گندیده. 

(‏وَلَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنْسَانَ مِنْ صَلْصَالٍ مِنْ حَمَإٍ مَسْنُونٍ‏)[حجر:26]، پس غرور تو از چیست؟ به چی می‌نازی؟ 

 

ای انسان کوچک! تو در دنیای طبیعت به اندازه‌ی یک مورچه پشتکار نداری، اندازه‌ی دیگر موجودات به خود متکی نیستی. آیا در گردش‌هایت‌، اندازه‌ی خودت را با یک کوه مقایسه کرده‌ای؟ آیا به اندازه‌ی یک کوه، بلند هستی؟ (إِنَّكَ لَنْ تَخْرِقَ الْأَرْضَ وَلَنْ تَبْلُغَ الْجِبَالَ طُولًا)[اسرا:37]. چرا مغرور بر زمین راه می‌روی و به زیردستانت نگاه نمی‌اندازی؟

 

بقیه در ادامه مطلب

ملا محمد سلیم بازدید : 343 چهارشنبه 1392/05/09 نظرات (1)

     قدر نمازی

http://s5.picofile.com/file/8130424142/10427266_1024580690904955_6453946358348576619_n.jpg

 

 

آزی ایکی رکعت نفل قدر گیجه ده :

اولقی و ایکینجی رکعتده الحمد دن صونگ  ۷ گزگ قل هو الله احد نی اوقیلار ، نماز دان صونگ ۷۰ گزگ استغفرالله واتوب الیه دییلار واوندان صونگ شو دعانی تاوشیرلیبدور :

اللهُمَّ انَّکَ عَفـُوٌّ کَریمٌ تُحِبُّ العَفوَ فَاعفُ عَنِّی

ملا محمد سلیم بازدید : 67 چهارشنبه 1392/05/09 نظرات (0)

سجده تلاوت

قرآن ده اون دورت 14 آیه بار ، هرکیم شوننگ هر بیرنی اوقیسه یا اشتسه سجده اتمگ واجب بولور . شول ساندان

1-آیه 206 سوره اعراف                  8- آیه 25 و 26 سوره نمل

2- آیه 15 سوره رعد                      9- آیه 15 سوره الم السجده

3- آیه 49 و 50 سوره نحل              10- آیه 24 و 25 سوره ص

4- آیه 109 سوره بنی اسرائیل          11- آیه 37 و 38 سوره حم السجده

5- آیه 58 سوره مریم                    12- آیه 62 سوره نجم

6- آیه 18 سوره حج                     13- آیه 20 و 21 سوره انشقاق

7- آیه 60 سوره فرقان                  14- آیه 19 سوره علق

سجده تلاوت ترتیبی

دسلاب دیک دوران یا اتوران حاتنده شو طریقه نیت ادر:

نَوَی۫تُ أن أس۫۫جُدَ سَج۫دَةَ ال۫تِلاوَةِ مُتَوَجِّهاً إلیٰ جِهَةِ القِب۫لَةِ خٰالِصاً للهِ تَعالیٰ الله اکبر

دیب بیر گزگ سجده ادیت الله اکبر دیب بیله اوتوریب بو دعانی اوقار :

سَجَد۫تُ لِلرَّح۫مٰنِ وَ اٰمَنتُ بِالرَّح۫مٰنِ فَاغ۫فِر۫لِی۫ ذُنُوبِی۫ یٰا رَح۫مٰنُ سَمِعنا وَأطَعنا غُفرانَکَ رَبَّنا وَ إلَیکَ المَصِیر

 

تعداد صفحات : 3

اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • پیوندهای روزانه
    آمار سایت
  • کل مطالب : 128
  • کل نظرات : 40
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 83
  • آی پی امروز : 31
  • آی پی دیروز : 22
  • بازدید امروز : 36
  • باردید دیروز : 26
  • گوگل امروز : 2
  • گوگل دیروز : 2
  • بازدید هفته : 112
  • بازدید ماه : 83
  • بازدید سال : 3,819
  • بازدید کلی : 91,222
  • کدهای اختصاصی