loading...
حوزه علمیه نعمانی گمیشان
ملا محمد سلیم بازدید : 476 چهارشنبه 1394/04/03 نظرات (0)

 اين کتاب به موضوع نقد شبهات وهابيت پيرامون توسل و شفاعت از ديدگاه اهل سنت اختصاص دارد.

 

اصل توسل و شفاعت مورد اتفاق همه مسلمانان،اعم از اهل سنت و شیعه و حتی وهابیان است و همگان معتقدند كه بايد بين بندگان و خالق وسيله‌اي باشد تا آنان به خداوند تقرب جويند؛ ولي در تعيين مصداق يا مصاديق توسل بين دانشمندان مسلمان اختلاف نظر وجود دارد.

اين کتاب در بردارنده چهار فصل مي باشد :

فصل اوّل به كليات اختصاص دارد كه شامل دو بخش، كليات و مفهوم شناسي است.  

فصل دوم: توسل و شفاعت در قرآن و روايات اهل سنت.

فصل سوم: ديدگاه وهابيان و بزرگان اهل سنت در مورد زيارت قبور و توسل و بيان دلایل مشروعیت آن.

 فصل چهارم : ديدگاه وهابيان و اهل سنت در مورد شفاعت و بيان دلايل آنان مورد بررسي قرار گرفته است.

 آنچه كه مي توان به طور كلي در راستاي اين تحقيق به عنوان مهمترين دستاورد آن اشاره كرد اين است كه از آيات و روايات استفاده مي‌شود پيامبر و اولياي الهي گرچه از اين دنيا رحلت کرده‌اند، ولي در آن عالم از حيات گسترده‌اي برخوردار بوده و نسبت به اين عالم نيز آگاهي دارند و قبل از تولد  رسول خدا ودر زمان حيات مباركش و هم بعد از رحلت آن حضرتبه او توسل می‌جستند و  شفاعت شفیعان به اذن خدا شامل گناهكاران مي شود. اين تحقيق با نتيجه گيري و پيشنهادات و راهكارها خاتمه مي پذيرد.

دانلود

ملا محمد سلیم بازدید : 87 شنبه 1393/04/07 نظرات (0)

 

چگونه رمضان را غنیمت بشماریم؟

 

برادر و خواهر مسلمان
رمضانی دیگر از راه می رسد، ماهی که به خاطر خصوصیات و ویژگیهای خاص خود بر همه ماههای سال برتری دارد:
- ماه روزه است که رمز بندگی و اخلاص است.
- ماه تقوی است که راه سعادت و خوشبختی است.
- ماه صبر و شکیبایی در عبادت و ترک گناه است که شیرینی و لذت ایمان را به بار می آورد.
- ماه توبه و استغفار است که رحمت بی کران الهی را بر بندگانش باز و موجبات غفران و بخشش را فراهم می سازد.
- ماه قیام و شب زنده داری و راز و نیاز با حق تعالی است و جلوه و شکوه بندگی و فقر در بارگاه احدیتش را در زیباترین صورتش به نمایش می گذارد؛ آن زمانی که بنده مقصر و گنهکار در اوج بندگی لب به اعتراف می گشاید و توبه خود را اعلام و احساس شرمساری و طلب عفو و بخشش و توفیق هدایت و عبادت و استقامت می نماید.
- ماه صدقات و انفاق در راه خداست که هر توانمندی می تواند با بذل مالش در راه خدا نفس خویش را تزکیه و اخلاق و رفتارش را تهذیب نماید و از نعمتی که خداوند بر او ارزانی داشته توشه ای برای آخرتش بیاندوزد.
- ماه خودداری از حلال و مباح در راه رضای خداست تا مسلمان بتواند خود را در جهات ترک گناهان و عادات زشت و ناپسند تربیت کند.
- ماه جهاد و مبارزه با هر نوع دشمن و بت درونی و بیرونی است که اخلاص دین و صفای قلب و تسلیم اندام در بارگاه احدیت را نوید می دهد.
- و بالاخره ماهی است که با عید فطر یا جشن شادی شادی عبادت خاتمه می یابد و آن حضور مسلمانان در مصلای بزرگی است که با او ده ها و صدها و شاید هزاران مسلمان دیگر شاهد این نیایش گروهی و سپاس همگانی به بارگاه حق تعالی باشند.
ضمن تبریک این ایام میمون و فرخنده، حال که دانستیم رمضان از چه خصوصیاتی برخوردار است که او را بر سایر ماه های سال برتری بخشیده بهتر است با یک برنامه ریزی درست به استقبال آن برویم تا بتوانیم رمضان را بهتر پاس بداریم و ایام و لحظات گرانبهای آن را بیشتر قدر بگذاریم و فرصت طلایی عبادت را در آن غنیمت بشماریم.

 

سه توصیه مهم:

1-  اخلاص:
اخلاص یا همان «خدایی انجام دادن عبادت» را می بایست خیلی خوب به یاد داشت تا خدای ناکرده عبادتهایمان به خاطر ریا و خودنمایی و کسب شهرت دنیا پایمال نشود که خداوند متعال می فرماید: { و ما أمروا إلا لیعبدوا الله مخلصین له الدین } البینة/5
یعنی: « و دستور داده نشدند مگر اینکه عبادت کنند خدای را با اخلاص در تمامی دین» یعنی اینکه تمامی عبادتها فقط برای خداوند تعالی انجام شود.
و نیز می فرماید: { و لو أشرکوا لحبط عنهم ما کانوا یعملون } انعام/88
یعنی: « و اگر شرک ورزند البته باطل می شد آنچه انجام داده بودند »
پس نیت خود را در این عبادت بسیار ارزشمند اسلامی همانند سایر عبادتها برای خدای عزوجل خالص گردانید، باشد که به رضای حق تعالی نائل گشته و از اجر بیکران بهره مند گردید که در حدیث قدسی شریف آمده است:
« کل عمل ابن آدم له إلا الصیام فإنه لی و أنا أجزی به » یعنی: « همه کارهای بنی آدم برای اوست مگر روزه که خاص من است و من پاداش آن را خواهم داد.»


2-  توبه:
که همان «احساس به ندامت و دست کشیدن از گناه و تصمیم به عدم بازگشت به آن» است، را بار دیگر در این روزهای مبارک تجدید کنیم زیرا عبادت عمراه با گناه لذت بندگی را ندارد و لذا صاحبش خود خسته و ملول می شود و نمی تواند راه عبادت را ادامه دهد و آنوقت است که احساس می کند عبادتش خشک و بی روح است. حال آنکه او اسباب استفاده از عبادت که همان صفای قلب و پاک کردن آن از هر نوع مهر و علاقه به گناه است، را مهیا نکرده است.
بیاد داشته باشیم که هر چه گنهکار باشیم باز هم در رحمت الهی باز است و هرگز نباید نومید شد که نومیدی خود گناه دیگری است. بلکه بیاد داشته باشیم که حق تعالی توبه کنندگان را می پذیرد و آنها را دوست دارد.

3-  اراده و عزم راسخ )استقامت در دین( :
بیاد داشته باشیم که ماه رمضان 29 الی 30 روز بیشتر نیست که اگر سپری شد دیگر فرصت آن همه عبادت و اجر و فضیلت از دست رفته است پس خوب است که از اولین روز آن، خود را برای مشارکت در تمامی عبادات آماده کنیم و یقین داشته باشیم که هرگز از انجام عبادتی پشیمان نخواهیم شد بلکه برعکس احساس خواهیم کرد که کاش می توانستیم بهتر و بیشتر انجام دهیم. خداوند می فرماید:
} و الذین جاهدوا فینا لنهدینهم سبلنا و إن الله لمع المحسنین } العنکبوت/69
یعنی: «و کسانی که در راه ما به جهاد برخاستند البته آنان را به راهمان هدایتشان خواهیم کرد و براستی که خداوند با نیکوکاران است.»



                                
بقیه در ادامه مطلب

ملا محمد سلیم بازدید : 93 سه شنبه 1393/04/03 نظرات (0)

 

فوائد روزه

روزه عبادتی است كه فوائد فراواني را در بر دارد ما در اينجا سعي مي كنيم برخي از فوائد روزه را ذكر كنيم :

1-روزه راه رسيدن به تقوا است .

خداوند مي فرمايد :] يَاأَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا كُتِبَ عَلَيْكُمْ الصِّيَامُ كَمَا كُتِبَ عَلَى الَّذِينَ مِنْ قَبْلِكُمْ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ[[بقره :183].

«اي كساني كه ايمان آورديد, روزه بر شما فرض شده ,همان گونه كه بركساني كه قبل از شما فرض شده بود ,تا پرهيزگار شويد».

2-روزه سپري است در مقابل گناهان در دنيا, و همچنين در مقابل آتش جهنم در آخرت. چنانكه پيامبر فرموده است: «الصيام جنه»«روزه سپر است».

3-روزه سبب بخشش گناهان گذشته مي شود.

4-بهترين وسيله براي كنار گذاشتن و ترك انواع باطل مي باشد ,بطو مثال بهترين فرصت است براي كساني كه اهل دخانيات هستند, از اين فرصت استفاده كنند و دخانيات را ترك كنند .

5-شهوتها را تضعيف مي كند, و انسان را بردبار و صبور به بار مي آورد, و اراده اش را تقويت مي كند .

6-روزه بهترين دانشگاه خود سازي است كه انسان در آن دانشگاه, اخلاص, صبر, وقت شناسي ,نظم , طاعت ,بخشش,و غيره آموزش مي بيند .

7-روزه به امت اسلامي هماهنگي و اتحاد ,عدل و مساوات و ايثار و از خود گذشتگي ,وبخشش  و همدردي با فقرا و مستمندان ,ياد مي دهد .

8-روزه دستگاه گوارش را از كار پي در پي راحت مي گرداند ,و همچنين معده را شستشو داده و آن را تمييز مي كند .

9-جسم وبدن را سالم و تندرست نگه مي دارد .

10-قلب را فارغ وراحت مي گرداند ,و آن را به كارهاي كه سعادت و رستگاري انسان در آن نهفته است از ذكر و عبادت و تلاوت قرآن ,مشغول مي سازد .


11-روزه راه هاي گردش خون كه راه ورود شيطان است تنگ مي كند ,چنانكه پيامبر (ص)مي فرمايد :«شيطان مانند خون در رگ فرزندان آدم جاري است ».

٭پس بخاطر روزه است كه مي بينيم روان آرام مي گيرد و خاطر انسان آسوده مي شود ,ووسوسه هاي شيطاني كم مي شود و گاهي از بين مي رود .



ملا محمد سلیم بازدید : 86 سه شنبه 1393/04/03 نظرات (1)

 

مسائل نماز تراویح

فضیلت تراویح:

رسول خدا صلّی الله علیه وسلّم فرمودند: کسی که در شبهای ماه مبارک رمضان از جهت ایمان وطلب ثواب، قیام نمود (تراویح خواند) گناهان گذشته او بخشیده می شود.(البخاری)

حکم تراویح:

اداء 20 رکعت نفل در هر شب ماه مبارک رمضان به نیّت تراویح بر هر مرد و زن مکلّف، سنّت موکّده می باشد، مریض و مسافر هم اگر در اداء آن دچار مشقّت نشوند، اداء آن بر ایشان افضل است.

حکم تراویح با جماعت در مسجد:

اداء تراویح در مسجد، باجماعت سنّت موکّده علی الکفایه است، یعنی اگر در مسجدی،تراویح با جماعت خوانده نشود، همه اهالی آن محلّه، گنهکار خواهند شد، امّا اگر برخی در مسجد با جماعت و بعضی در خانه هایشان بخوانند، بسبب ترک تراویح در مسجد گنهکار نخواهند شد، البتّه افرادی که در خانه هایشان تراویح می خوانند، از فضیلت بزرگ مسجدو جماعت محروم خواهند شد.

وقت اداء نماز تراویح:

وقت تراویح، بعد از فرض عشاء شروع می شود و تا صبح صادق ادامه دارد. لذا اگر شخصی قبل از فرض عشاء تراویح خواند، درست نیست، و باید بعد از فرض عشاء نماز تراویح را دوباره بخواند، پس اگر کسی به مسجد آمد و نماز فرض خوانده شده بود و امام و مردم ،مشغول خواندن تراویح بودند،  ابتدا فرض عشاء و دو رکعت سنّت آنرا جداگانه بخواند و سپس با جماعت شریک شود و آن مقدار از رکعات تراویح را که  همراه امام نبوده است، در ترویحه (نشستن های  مابین هر 4رکعت تراویح) و  قبل و یا بعد از وتر بخواند.

حکم ختم قرآن مجید در تراویح:

ختم کل قرآن مجید در نماز تراویح نزد اکثر علماءاحناف سنّت موکّده است و نزد بعضی از آنان سنّت غیر موکّده می باشد، لذا نباید بخاطر تنبلی و کسالت مردم،ختم قرآن مجید ترک شود، وهمچنین مستحب است که قرآن مجید در شب 27 رمضان ختم شود.

روش اداء نماز تراویح:

پس از اداء نماز فرض و سنّت عشاء، بیست رکعت تراویح با ده سلام، ادا می شود و در هر دو رکعت، سلام داده می شود و بعد از هر چهار رکعت، پس از سلام، مقداری می نشینند(بهتر این است که به اندازه ی ادای چهار رکعت تراویح باشد) و در این لحظات به خواندن درود شریف و یا ذکری دیگر مشغول شوند و مستحب است که این تسبیح و دعا خوانده شود: سُبحانَ ذِی المُلکِ وَ المَلَکُوت، سُبحانَ ذِی العِزّةِ وَ العَظَمَةِ وَ الهَیبَةِ وَ القُدرَةِ وَ الکِبرِیاءِ وَ الجَبَرُوت، سُبحَانَ المَِلکِ الحَیِّ اَّلذِی لایَنامُ وَ لایَمُوتُ، سُبُّوحٌ قُدُّوسٌ رَبُّنا وَ رَبُّ المَلئِکَةِ وَ الرُّوح.

متفرقات:

1- اقتدا به حافظ نابالغ، در تراویح و غیر آن، جائز نیست

2- پس از ختم قرآن در نماز تراویح، اگر چند شبی از ماه مبارک رمضان باقی بماند، تراویح باید در شبهای بعد نیز خوانده شود، زیرا خواندن تراویح در تمام شبهای ماه مبارک رمضان سنت موکّده است.

3- گرفتن اجرت معین و یا متعارف برای حفاظ قرآن مجید در إزای تلاوت در تراویح،  جائز نیست گیرنده و دهنده، از ثواب تلاوت وصدقه محروم می شوند، البته اگر مبلغی بدون قرار قبلی، و معروف  بودن و بدون توقّع حافظ،  به عنوان هدیه به او داده شود، اشکالی ندارد.

4- سریع خواندن قرآن مجید در تراویح به گونه ای که آیات قرآن شکسته خوانده شود و نماز گذاران چیزی متوجه نشوند، ممنوع می باشد، البته چنان طولانی نشود که سبب تنفر مردم از نماز جماعت گردد.

5- نماز تراویح برای زنان نیز مانند مردان سنت موکّده است و زنان در خانه آن را باید ادا کنند. 

ملا محمد سلیم بازدید : 49 جمعه 1394/04/26 نظرات (2)

 

نغمه ریزید غیاب مه نو آخر شد

باده خرم عید است که در ساغر شد

روز عید است ، سوی میکده آیید به شکر

که ببخشند هر آنکس که در این دفتر شد . . .

عید سعید فطر  مبارک.

ملا محمد سلیم بازدید : 78 پنجشنبه 1393/07/10 نظرات (0)

 

آداب عید قربان

 

از انس رضی الله عنه روایت است که گفت: هنگامی که پیامبر صلی الله علیه وسلم به مدینه آمدند دو روز داشتند که به بازی و سرگرمی مشغول میشدند و جشن میگرفتند، پیامبر صلی الله علیه وسلم فرمودند: خداوند بجای آنها، دو روز بهتری برای شما قرار داده است. روز عید فطر و روز عید قربان ( حدیث صحیح/ سنن نسائی شماره1556)

اذکار و فضائل روز عرفه و ایام التشریق (11 و 12 و 13 ذی
الحجه)

از عبدالله بن عمر رضی الله عنه روایت است که رسول الله صلی الله علیه وسلم فرمودند: هیچ روزی باشکوه
تر و محبوبتر در انجام اعمال نیک نزد خداوند از 10 روز اول ذی الحجه وجود ندارد پس در این روزها « لا اله إلا الله و الله أکبر و الحمد لله» را زیاد بگویید.
(حدیث صحیح/ مسند احمد شماره 6154)

رسول الله صلی الله علیه وسلم روز اول ذی
الحجه را روزه میگرفتند. (حدیث صحیح/ سنن ابوداود شماره 2437)

پیامبر صلی الله علیه وسلم در مورد روزه
ی روز عرفه فرمودند: گناهان سال گذشته و سال آینده را محو میکند. (صحیح مسلم شماره 1162)

رسول الله صلی الله علیه وسلم فرمودند: بهترین چیزی که پیامبران در روز عرفه گفته
اند و من نیز آن را میگویم : « لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ وَحْدَهُ لَا شَرِیک لَهُ، لَهُ الْمُلْک وَلَهُ الْحَمْدُ وَهُوَ عَلَی کلِّ شَیءٍ قَدِیرٌ » میباشد. (حدیث حسن/ معجم الطبرانی شماره 3274 - سلسله صحیحه شماره 1503)

روایت است که عبدالله بن عباس رضی الله عنه و دیگر اصحاب رسول الله صلی الله علیه وسلم تکبیر عید قربان را بعد از نماز صبح روز عرفه شروع می
نمودند و بعد از نماز عصر آخرین روز از ایام تشریق به پایان میرسانیدند. ( حدیث صحیح/ سنن بیهقی شماره 6072)

ابوهریره، عمر, عبدالله بن مسعود و عبدالله بن عمر رضی الله عنهم در بازار، بعد از نمازها، وقت خواب، نشستن و پیاده رفتن خود را مشغول تکبیر گفتن
مینمودند. (صحیح بخاری/ شماره970 - 969)

عبدالله بن عمر رضی الله عنه می
فرماید که رسول الله صلی الله علیه وسلم به همراه اصحاب در هر دو عید تکبیر گویان با صدای بلند به سوی نماز می
رفتند. (حدیث صحیح/ سنن بیهقی شماره 5925)

الفاظ تکبیر

الله اکبر الله اکبر ، لا اله الا الله ، والله اکبر الله اکبر ، و لله الحمد. (حدیث صحیح/ سنن بیهقی شماره 5925)

ملا محمد سلیم بازدید : 99 پنجشنبه 1393/07/10 نظرات (0)

 

احکام و آداب عید سعید قربان

 

برادر یا خواهر گرامی: به شما درود می فرستیم با درود دین اسلام و می گوییم: السلام علیکم ورحمة الله و برکاته، و حلول عید سعید قربان را به شما تبریک عرض نموده و می گوییم: (تقبّل الله منا ومنک)، خداوند از ما و شما بپذیرد و امیدواریم این نوشته را از ما پذیرا باشید که از خداوند منان التماس آن داریم که در آن را برای شما و تمام مسلمانان در هرجایی که هستند پر از خیر و برکت قرار دهد.

 
برادر یا خواهر مسلمان: هرچه خیر و نیکی است در پیروی از راه و روش رسول خدا صلی الله علیه و سلم در همه امور دنیا بوده و هرچه زشتی و پلیدی است در مخالفت و رویگرداندن از راه و شیوه ی آن حضرت صلی الله علیه و سلم است. لذا دوست داشتیم که برخی موارد را که گفتن یا انجام آن در شب عید سعید قربان و روز عید و سه روز تشریق مستحب می باشد را در این جا یادآور گشته و در چند نکته خلاصه نماییم:

 

تکبیر:

از صبح روز عرفه تا عصر آخرین روز ایام التشریق یعنی سیزدهم ماه ذی الحجه درست است و خداوند متعال می فرماید: { وَاذْکُرُواْ اللَّهَ فِی أَیَّامٍ مَّعْدُودَات {یعنی: « و خدا را در روزهایی معین یاد کنید.» به این صورت گفته شود: (الله أکبر الله أکبر، لا إله إلا الله، والله أکبر الله أکبر ولله الحمد) و مردان در مساجد و بازار و خانه و پس از هر نماز آن را با صدای بلند برای بیان تعظیم خداوند و اعلام بندگی و سپاس او می خوانند.

ذبح قربانی:

این عمل بعد از نماز عید خواهد بود، بدلیل فرمایش رسول الله صلی علیه و سلم که: {من ذبح قبل أن یصلی فلیعد مکانها أخری، ومن لم یذبح فلیذبح}) رواه البخاری ومسلم) یعنی: «کسی که قبل آنکه نماز بخواند ذبح نماید، یک قربانی دیگر را جایگزین آن نماید و اگر ذبح نکرده است آنگاه ذبح نماید.»


فرصت ذبح قربانی چهار روز می باشد، روز "نحر" (عید قربان) و سه روز ایام التشریق، بر اساس آنچه از پیامبر صلی الله علیه و سلم نقل شده است که: « {کل أیام التشریق ذبح { (رجوع شود به: السلسلة الصحیحة برقم 2476.) یعنی: «در تمام روزهای تشریق ذبح می شود.»


بقیه در ادامه مطلب

ملا محمد سلیم بازدید : 221 شنبه 1393/06/29 نظرات (0)

جشن فارغ التحصیلی 6 نفر از طلاب علوم دینی حوزه علمیه نعمانی کمیش دپه با حضور ائمه جمعه وجماعات،روحانیون و مسئولین طی مراسم باشکوهی برگزارگردید.

 

 

 

بقیه در ادامه مطلب

ملا محمد سلیم بازدید : 89 سه شنبه 1393/04/10 نظرات (0)

تحقیقاتی که تا کنون در زمینه‌ی روزه‌داری متناوب انجام شده، نشان می‌دهد که این روش نه تنها سیر برخی بیماری‌ها مانند آلزایمر و صرع را کند می‌کند، بلکه ممکن است موجب پیشگیری از ابتلا به بیماری نیز شود.

در مجله‌ی علمی Neurobiology of Diesease در شماره‌ی ۱۹ اوت، مقاله‌ای با عنوان neocortical and hippocampal tissues Periodic fasting alters neuronal excibility in rat به چاپ رسیده است.

در این مقاله نتایج کار یک گروه تحقیقاتی به رشته‌ی تحریر درآمده که از سه سال پیش تا کنون در مورد اثرات انواع روزه‌داری بر روی عملکرد مغز تحقیق می‌کند. سرپرستی این گروه که در بخش جراحی مغز و اعصاب و نورفیزیولوژی دانشگاه مونستر آلمان دست به این تحقیقات زده را پروفسور علی گرجی، استاد دانشگاه در رشته‌ی تحقیقات مغز و اعصاب، بر عهده دارد.


به گفته‌ی دکتر گرجی،‌ تحقیق بر روی اثرات روزه‌داری بر روی عملکرد مغز به چند دهه پیش برمی‌گردد و در آمریکا نیز در این زمینه‌تحقیقات زیادی انجام شده است.

روزه‌داری ‌روشی قدیمی است

روزه‌داری روشی قدیمی است که از مد‌ت‌ها پیش در فرهنگ‌ها و ادیان مختلف وجود داشته و تا به امروز نیز بر جای مانده است. نه تنها مسلمانان، بلکه مسیحیان، گیاه‌خواران و طرفداران طب سنتی هند نیز ایامی را به روزه‌داری اختصاص می‌دهند.

ملا محمد سلیم بازدید : 63 سه شنبه 1393/04/03 نظرات (1)

رمضان ماه نزول رحمت

علی خوشه چرخ آرانی

 


ستایش مخصوص خداوندی است که بر ما، با هدایت به شاهراه ستایشش، منت نهاد و ما را اهل ستایش قرار داد که از سپاس گزاران احسان او باشیم و سپاس خداوند را که دین آسمانی اسلام را برای ما مختص ساخت تا در سایه سار آن، به سر منزل سعادت و خرسندی اش روان گردیم وحمد بی حد و ثنای بی عد، خدای احد را که ماه خود، ماه اسلام، تزکیه و تصفیه و نزول کتاب وحی- رمضان- را یکی از راه های احسان بر بندگان قرار داد.
دگر بار در گردونه زمان و در چرخه منظم هستی که جلوه ای از جلوات حی ذات و آیه ای از آیات خداوند است- به رمضان رسیده ایم، موسم رحمت و تجلی حقیقت، نزول برکت، شهر تطهیر قلب و پرگشودن به جانب رب و ماه بی اعتنایی به عالم سفلی و صعود به جهان والا، ماه مردم و بیدار شدن و بیدار کردن مردم. فصل آگاه کردن آنها که نمی دانند و تذکر به آنها که می دانند، شهر برانگیختن آنها که نشسته اند و بازگرداندن آنها که برگشته اند و هنگامه نیرو دادن به فریادی که درحال نشستن است و زمان کمک به پرنده ای که در حال سقوط.
از دیگر سو، ادبیات گران قدر فارسی را باید به جهت گستردگی موضوع و غنای علمی و اخلاقی و دینی و هم چنین گستره جغرافیایی آن از درخشان ترین آثار ادبی جهان برشمرد که با تورقی بر کتب تاریخ ادبیات و تذکر شعرا به این نکته ظریف خواهیم رسید که ادبیات گران سنگ ما را از آن زمان که تاریخ ادبیاتش را نگاشته اند، با فضایل و خوبی ها عجین و در آن دعوت به فرایض و واجبات الهی و نهی از مناهی و رذایل جایگاهی والا دارد و در آثار ادبی همه شاعران فارسی زبان، فراخوانی به خوبی ها و پرهیز از بدی ها، قابل مشاهده است.
یکی از فرایض و واجبات الهی روزه ماه رمضان است که در این مقال و مجال کوتاه هدفمان بررسی فریضه صوم و صیام شهر رمضان از دیدگاه شاعران فارسی زبان است.
با حلول ماه رمضان، دعوت همگانی برای بسیج مومنان به شرکت در مهمانی خدا و بر سر سفره های بی منتهای نعمت خداوند، پرتوهای پاکت کننده روح بخش اسلامی، اعلام می گردد و مومنان واقعی زنجیرهای بردگی و اسارت را با کثرت استغفار و بلند کردن دستان به نیایش و سجده های خالصانه پاره می کنند و می آموزند که رفاه مادی و آسایش زندگی و بهره مندی از مواهب طبیعت و امیال نفسانی، هدف والای الهی و انسانی نیست، بلکه وسیله ای برای تعالی و تکامل انسانی و رسیدن به قله های رفیع انسانیت است. در این ماه مرغ باغ ملکوت که اسیر جسم آدمیان است، چند صباحی در زندان را گسسته و پرده های جهل و ظلمت جسم را پاره و برای طواف در عالم بالا، بال می گشاید و لباس ترک تعلق به تن می کند.
این دهان بستی، دهان باز شد
کز خورنده، لقمه های راز شد . مولانا
اندرون ز طعام خالی دار
تا در آن نور معرفت بینی . سعدی
دیگر بسی مخور که هر آن کس که سیر خورد
اعضایش جمله گرسنه گردند و بی قرار . عطار
ماه رمضان آمد، آن بند دهان آمد
زد بر دهن بسته تا لذت لب آمد
□□□
چون حیات عاشقان از مطبخ تن تیره بود
پس مهیا کرد بهر مطبخ ایشان صیام . مولانا
بقیه در ادامه مطلب
ملا محمد سلیم بازدید : 93 دوشنبه 1393/03/19 نظرات (0)
نیمه شعبان



پانزدهمین شب این ماه، شب برائت (شب نجات) نامیده میشود. در این شب احوال و رویدادهای طول سال نوشته میشود. رزق، مریضی، تندرستی، تنگی، راحتی، مشقت، و حتی لحظه ی تولد و وفات شخصی که در آن سال متولد و یا وفات خواهد یافت نیز نوشته میشود.
روایت است: در این شب دفتری به ملک الموت داده میشود و دستور میرسد نامهای افرادی که قرار است در طول آن سال بمیرند را از آن دفتر نقل نماید، فردی مشغول به کشاورزی است، شخصی در مراسم ازدواج خویش است، اما خبر ندارد که نامش در فهرست مردگان درج شده است.
به هر حال بعد از شب قدر، پانزدهم شعبان از اهمیت بیشتری برخوردار است. در حدیثی آمده است: خداوند متعال بطور خصوصی در چهار شب دروازه های خیر و رحمت خویش را میگشاید و این حالت تا اذان صبح ادامه دارد. این شبها عبارتند از:
1ـ شب عید قربان 2ـ شی عید فطر 3ـ شب پانزدهم شعبان 4ـ شب عرفه

 

بقیه در ادامه مطلب

ملا محمد سلیم بازدید : 107 دوشنبه 1393/03/19 نظرات (0)

خوشبختی آخرت در گرو خوشبختی دنیاست . شایسته است خردمند بداند که این زندگی به آن زندگی پیوسته است . و هر دو یکی اند : پیدا و نهان،دنیا و آخرت ،امروز و فردا .برخی پنداشته اند که زندگانیشان فقط در همین جاست و با این پندار جمع کردند و اندوختند پایندگی خواستند و به زندگانی ناپاینده دل بستند پس مردند و همه امید ارزوهایشان به دلشان ماند . بیائید از فضیلت های ماه رسول خدا ماه شعبان بی نصیب نمانیم


 

فضائل ماه شعبان

عطية من عطايا الكريم المنان

هدیه ای از هدایای بخشنده منان

قال صلى الله عليه وسلم: «ذاك شهر يغفل الناس عنه بين رجب ورمضان وهو شهر ترفع فيه الأعمال إلى رب العالمين فأحب أن يرفع عملي وأنا صائم» [رواه النسائي وحسنه الألباني]
رسول الله صلی الله علیه و سلم می فرماید: ماهی است بین رجب و رمضان که مردم غافلند از این ماه، ماهی است که اعمال به طرف رب العالمین می روند و من دوست دارم عملم در حالی که روزه هستم بالا رود.(رواه نسائی و حسنه الآلبانی)

دلیل نامگذاری شعبان

شعبان از مادّه شَعْباً به معنى پراكنده شدن است، و چون ارزاق بندگان در اين ماه منشعب مى شود و يا اينكه اعراب براى طلب كردن آب به صحراها پراكنده مى شدند. اين ماه را شعبان ناميدند
ام المومنین عائشه رضی الله عنها که اکثر اوقات قرب رسول الله صلی الله علیه وسلم نصیب شان بود چنین بیان میدارند:
” كان رسول الله يصوم حتى نقول لا يفطر ويفطر حتى نقول لا يصوم وما رأيت رسول الله استكمل صيام شهر إلا رمضان وما رأيته أكثر صياما منه في شعبان ” رواه البخاري
رسول خدا چنان روزه می گرفتند که فکر می کردیم هیچ افطار نمی کنند وچنان افطار می کردند که گمان می بردیم هیچ روزه نمی گیرند. ومن پیامبر خدارا بجز از ماه مبارک رمضان که سراسر آنرا روزه دار می بودند دردیگر ماه ها ندیدم که آنها تمام آن ماه را روزه بگیرند. وبعد ازماه مبارک رمضان شعبان را اکثر روزها روزه دار می بودند.
فعن أُسَامَة بْن زَيْدٍ رضي الله عنهما قَالَ : قُلْت : يَا رَسُول اللَّه ، لَمْ أَرَك تَصُومُ مِنْ شَهْر مِنْ الشُّهُور مَا تَصُوم مِنْ شَعْبَان , قَالَ :” ذَلِكَ شَهْرٌ يَغْفُلُ النَّاس عَنْهُ بَيْنَ رَجَبٍ وَرَمَضَان , وَهُوَ شَهْر تُرْفَعُ فِيهِ الأَعْمَال إِلَى رَبّ الْعَالَمِينَ ، فَأُحِبُّ أَنْ يُرْفَعَ عَمَلِي وَأَنَا صَائِمٌ”
ازاسامه پسرزید رضی الله عنهما روایت شده که میفرمایند: ازپیامبرخدا پرسیدم که من شمارا بجزماه شعبان که اکثرایام آنرا روزه دار می باشید دردیگرماه ها شما را چنان روزه دار نمی یابم؟ پیامبر خدا فرمودند: ” این ماهی است میان رجب ورمضان قرار دارد و مردم ازآن غافل اند، شعبان ماهی است که اعمال بندگان درآن بسوی خدا برده می شوند ومن دوست دارم که اعمالم به خداوند وقتی پیش شوند که من درحال روزه باشم
معجزاتی برای روزه شعبان
بهتر است برای روزه ماه مبارک رمضان به استقبال روزه های شعبانیه برویم تا جسممان اماده شود

از نظر علمی ثابت شده است كه جسم انسان در روزهايى اول روزه گرفتن در ماه مبارك رمضان شروع به مصرف کردن موادهای ذخیره شده در جسم انسان (پروتئین ها، چربی ها و غیره) برای جبران کمبودی که به سبب کم خوردن غذا است می کند.
در نتیجه سموم (زهرهایی) مانند آدرنالین قبل اینکه بدن همراه ضایعاتش آن را دفع کند با خون جریان پیدا می کند به این دلیل است که روزه دار دچار بعضی از عوارض از جمله سردرد، ضعف، زود عصبانی شدن، تغییر مزاج و شاید هم دشنام و فحش دادن و غیره می شود و این کار شاید روزده دار را ناچار کند که چند روز روزه را ترک کند. و این عوارض به تدریج و چند روز بعد از آغاز روزه گرفتن به سبب برگشتن هورمون ها به حالت طبیعی در خون کاهش و از بین می رود(بإذن الله) و این نکات باید برای روزه داران ملاحظه شود.
پس روزه ماه شعبان (سنت است) تمرینی برای روزه گرفتن در ماه مبارک رمضان(روزه فرض) است، برای اینکه مسلمان در روزه رمضان دچار خستگی و تکلیف زیاد نشود.(والله سبحانه و تعالی بهتر می داند)

عن أبي هريرة -رضي الله تعالى عنه- (حافظ السّنّة، وحبيب المؤمنين) عن النّبيّ -صلّى الله عليه وسلّم- قال: «لا تقدموا رمضان بصوم يومٍ ولا يومين. إلا رجل كان يصوم صوماً، فليصمه» [رواه مسلم 1082
به پیشواز رمضان به یک یا دو روز روزه گرفتن نروید مگر کسی که روزه دارد روزه ای را( روزه های سنت ) آن پس می تواندروزه بگیرد.

----اللهم انك عفو تحب العفو فاعف عنا----

ملا محمد سلیم بازدید : 98 دوشنبه 1392/07/22 نظرات (0)

 

پیشاپیش فرا رسیدن عید بزرگ قربان را به همه ی مسلمانان جهان تبریک می گوییم . با نزدیک شدن این روز خجسته ، بروشوری درباره ی احکام و مسائل مربوط به قربانی و همچنین اعمال سنت روز عید قربان گذاشتيم. در این بروشور به مسائلی چون حکم گوشت قربانی ، حکم پوست قربانی ، وقت قربانی ، اعمال سنت روز عید قربان و ... پرداخته شده است.

 


http://s2.picofile.com/file/7585904080/1.gif

ملا محمد سلیم بازدید : 59 دوشنبه 1392/07/22 نظرات (0)

 

قال رسول الله صلی الله علیه وسلم :(من کان له سعة ولم یضح فلا یقربن مصلانا)

«کسیکه توانایی قربانی داشته باشد وقربانی نکند به مصلای مانزدیک نشود.» [ابن ماجه/

حدیث حسن رقم ۳۱۲۳]

قربانی: حیوانی که در روز عید و ایام تشریق به قصد تقرب و نزدیکی به خدا ذبح میشود.

۱٫ بهتر است شخصی که میخواهد قربانی کند از اول ماه ذی الحجه تا هنگام قربانی کردن

موی سر وموهای زاید بدن و ناخن هایش را کوتاه نکند.

ام سلمه رضی الله عنها همسر پیامبر صلی الله علیه وسلم میگویدکه پیامبر صلی الله

علیه وسلم فرمودند: «کسی که ذبحی دارد و میخواهد قربانی کند هنگامی که هلال ذی

الحجه دیده شد مو و ناخن هایش را کوتاه نکند تا اینکه قربانی کند.» (صحیح مسلم رقم

۱۹۷۷ )

۲٫ شرایطی که درقربانی کردن باید رعایت شود:

الف) حیوان قربانی باید شتر،گاو،گوسفند و یا بز باشد.

ب) سن حیوان قربانی.

گوسفند یک سال، بز دو سال تمام،گاو دو سال تمام و شتر پنج سال تمام داشته باشد(امام

نووی درمجموع (۸/۳۶۵) قول دومی از علما نقل نموده است: برای گوسفند سن شش ماه

کامل و برای بز یک سال کامل کافی میباشد.)

ج) حیوان قربانی، عیب و نقصی نداشته باشد.

پیامبر صلی الله علیه وسلم درحدیثی چهار عیب را برای قربانی برشمردند که عبارتند از:

کوری واضح، بیماری آشکار، لنگی نمایان و لاغری که چربی یا مغزِ استخوان ندارد.(حدیث

صحیح/جامع ترمذی رقم ۱۴۹۷)

و علما عیوبی همانند و یا بدتر از آن را بر این حدیث قیاس میگیرند.

 

بقيه در ادامه مطلب

 

ملا محمد سلیم بازدید : 60 دوشنبه 1392/07/22 نظرات (0)

 

           

از انس رضی الله عنه روایت است که گفت: هنگامی که پیامبر صلی الله علیه وسلم به مدینه آمدند دو روز داشتند که به بازی و سرگرمی مشغول میشدند و جشن میگرفتند، پیامبر صلی الله علیه وسلم فرمودند: خداوند بجای آنها، دو روز بهتری برای شما قرار داده است. روز عید فطر و روز عید قربان ( حدیث صحیح/ سنن نسائی شماره۱۵۵۶)

اذکار و فضائل روز عرفه و ایام التشریق (۱۱ و ۱۲ و ۱۳ ذیالحجه)

از عبدالله بن عمر رضی الله عنه روایت است که رسول الله صلی الله علیه وسلم فرمودند: هیچ روزی باشکوهتر و محبوبتر در انجام اعمال نیک نزد خداوند از ۱۰ روز اول ذی الحجه وجود ندارد پس در این روزها « لا اله إلا الله و الله أکبر و الحمد لله» را زیاد بگویید.

(حدیث صحیح/ مسند احمد شماره ۶۱۵۴)

رسول الله صلی الله علیه وسلم روز اول ذیالحجه را روزه میگرفتند. (حدیث صحیح/ سنن ابوداود شماره ۲۴۳۷)

پیامبر صلی الله علیه وسلم در مورد روزهی روز عرفه فرمودند: گناهان سال گذشته و سال آینده را محو میکند. (صحیح مسلم شماره ۱۱۶۲)

رسول الله صلی الله علیه وسلم فرمودند: بهترین چیزی که پیامبران در روز عرفه گفتهاند و من نیز آن را میگویم : « لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ وَحْدَهُ لَا شَرِیک لَهُ، لَهُ الْمُلْک وَلَهُ الْحَمْدُ وَهُوَ عَلَى کلِّ شَیءٍ قَدِیرٌ » میباشد. (حدیث حسن/ معجم الطبرانی شماره ۳۲۷۴ – سلسله صحیحه شماره ۱۵۰۳)

روایت است که عبدالله بن عباس رضی الله عنه و دیگر اصحاب رسول الله صلی الله علیه وسلم تکبیر عید قربان را بعد از نماز صبح روز عرفه شروع مینمودند و بعد از نماز عصر آخرین روز از ایام تشریق به پایان میرسانیدند. ( حدیث صحیح/ سنن بیهقی شماره ۶۰۷۲)

 

بقيه در ادامه مطلب

ملا محمد سلیم بازدید : 85 چهارشنبه 1392/06/27 نظرات (0)

الله
خدا
The Name Of God

الرحیم
مهربان
The Mercifull

الرحمن
بخشاینده
The Beneficent

الملک
پادشاه
The King

القدوس
مقدس
The Holy

الجبار
توانگر
The Compeller

العزیز
باشکوه
The Mighty

المهیمن
نگهدارنده
The Protector

 

بقيه در ادامه مطلب

ملا محمد سلیم بازدید : 117 چهارشنبه 1392/06/27 نظرات (0)

- هنگام کار : آرمانگ ! / جواب : بار بول./ الله قوات!

- هنگام داد و ستد : سودا گشاد ! / جواب : دولت زیاد.

- به هنگام تشکر : تانگری یالقاسین! / جواب : بیله یالقاسین.

ساغ بول ! / ال لرینگه ساغلیق!

- هنگام درو : خرمنینگا برکت ! / جواب : عمرینگه برکت.

- هنگام کاشت : توخمینگ مونگله سین! / جواب : دشمانینگ اینگله سین.

- هنگام آغاز کار ( خصوصا قالیبافی ) : ایشینگ ایلریک! / جواب : یاشینگ اوزین.

- هنگام ورود به جلسه مشورت : مصلحت بیریکسین! / جواب دشمانینگ ایریکسین.

 

بقيه درادامه مطلب

ملا محمد سلیم بازدید : 86 سه شنبه 1392/06/26 نظرات (0)

چهل حديث


از عبدا... بن عمر(رضي) روايت است كه رسول خدا(ص) فرموده؛ هر كسي از احكام ديني چهل حديث را حفظ كرده و به امت من برساند حق تعالي او را جزء فقها(عالمان) محشور خواهد كرد و من(رسول خدا) روز قيامت براي او شفاعت كننده و گواه خواهم بود.(بيهقي
قَالَ رَسُول الله(صل الله عليه و سلّم)

1.
اِنَّمَا الاَعْمَالُ بِالنِّيات : بدرستيكه ثواب هر عملي به نيت او بستگي دارد


2.
اَلدُّعَاءُ مُخُّ الْعِبَادَةِ : دعا مغز و مخ عبادت كردن است


3.
اَلصَّلاةُ نُورُ المُؤمِنُ : نماز نور مؤمن است


4.
اَلصَّلاةُ عُموْدُ الدَّين : نماز ستون و پايه دين است

 

 

بقيه درادامه مطلب

 

تعداد صفحات : 7

اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • پیوندهای روزانه
    آمار سایت
  • کل مطالب : 128
  • کل نظرات : 40
  • افراد آنلاین : 2
  • تعداد اعضا : 83
  • آی پی امروز : 8
  • آی پی دیروز : 44
  • بازدید امروز : 10
  • باردید دیروز : 48
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 2
  • بازدید هفته : 134
  • بازدید ماه : 105
  • بازدید سال : 3,841
  • بازدید کلی : 91,244
  • کدهای اختصاصی