loading...
حوزه علمیه نعمانی گمیشان
ملا محمد سلیم بازدید : 87 شنبه 1393/04/07 نظرات (0)

 

چگونه رمضان را غنیمت بشماریم؟

 

برادر و خواهر مسلمان
رمضانی دیگر از راه می رسد، ماهی که به خاطر خصوصیات و ویژگیهای خاص خود بر همه ماههای سال برتری دارد:
- ماه روزه است که رمز بندگی و اخلاص است.
- ماه تقوی است که راه سعادت و خوشبختی است.
- ماه صبر و شکیبایی در عبادت و ترک گناه است که شیرینی و لذت ایمان را به بار می آورد.
- ماه توبه و استغفار است که رحمت بی کران الهی را بر بندگانش باز و موجبات غفران و بخشش را فراهم می سازد.
- ماه قیام و شب زنده داری و راز و نیاز با حق تعالی است و جلوه و شکوه بندگی و فقر در بارگاه احدیتش را در زیباترین صورتش به نمایش می گذارد؛ آن زمانی که بنده مقصر و گنهکار در اوج بندگی لب به اعتراف می گشاید و توبه خود را اعلام و احساس شرمساری و طلب عفو و بخشش و توفیق هدایت و عبادت و استقامت می نماید.
- ماه صدقات و انفاق در راه خداست که هر توانمندی می تواند با بذل مالش در راه خدا نفس خویش را تزکیه و اخلاق و رفتارش را تهذیب نماید و از نعمتی که خداوند بر او ارزانی داشته توشه ای برای آخرتش بیاندوزد.
- ماه خودداری از حلال و مباح در راه رضای خداست تا مسلمان بتواند خود را در جهات ترک گناهان و عادات زشت و ناپسند تربیت کند.
- ماه جهاد و مبارزه با هر نوع دشمن و بت درونی و بیرونی است که اخلاص دین و صفای قلب و تسلیم اندام در بارگاه احدیت را نوید می دهد.
- و بالاخره ماهی است که با عید فطر یا جشن شادی شادی عبادت خاتمه می یابد و آن حضور مسلمانان در مصلای بزرگی است که با او ده ها و صدها و شاید هزاران مسلمان دیگر شاهد این نیایش گروهی و سپاس همگانی به بارگاه حق تعالی باشند.
ضمن تبریک این ایام میمون و فرخنده، حال که دانستیم رمضان از چه خصوصیاتی برخوردار است که او را بر سایر ماه های سال برتری بخشیده بهتر است با یک برنامه ریزی درست به استقبال آن برویم تا بتوانیم رمضان را بهتر پاس بداریم و ایام و لحظات گرانبهای آن را بیشتر قدر بگذاریم و فرصت طلایی عبادت را در آن غنیمت بشماریم.

 

سه توصیه مهم:

1-  اخلاص:
اخلاص یا همان «خدایی انجام دادن عبادت» را می بایست خیلی خوب به یاد داشت تا خدای ناکرده عبادتهایمان به خاطر ریا و خودنمایی و کسب شهرت دنیا پایمال نشود که خداوند متعال می فرماید: { و ما أمروا إلا لیعبدوا الله مخلصین له الدین } البینة/5
یعنی: « و دستور داده نشدند مگر اینکه عبادت کنند خدای را با اخلاص در تمامی دین» یعنی اینکه تمامی عبادتها فقط برای خداوند تعالی انجام شود.
و نیز می فرماید: { و لو أشرکوا لحبط عنهم ما کانوا یعملون } انعام/88
یعنی: « و اگر شرک ورزند البته باطل می شد آنچه انجام داده بودند »
پس نیت خود را در این عبادت بسیار ارزشمند اسلامی همانند سایر عبادتها برای خدای عزوجل خالص گردانید، باشد که به رضای حق تعالی نائل گشته و از اجر بیکران بهره مند گردید که در حدیث قدسی شریف آمده است:
« کل عمل ابن آدم له إلا الصیام فإنه لی و أنا أجزی به » یعنی: « همه کارهای بنی آدم برای اوست مگر روزه که خاص من است و من پاداش آن را خواهم داد.»


2-  توبه:
که همان «احساس به ندامت و دست کشیدن از گناه و تصمیم به عدم بازگشت به آن» است، را بار دیگر در این روزهای مبارک تجدید کنیم زیرا عبادت عمراه با گناه لذت بندگی را ندارد و لذا صاحبش خود خسته و ملول می شود و نمی تواند راه عبادت را ادامه دهد و آنوقت است که احساس می کند عبادتش خشک و بی روح است. حال آنکه او اسباب استفاده از عبادت که همان صفای قلب و پاک کردن آن از هر نوع مهر و علاقه به گناه است، را مهیا نکرده است.
بیاد داشته باشیم که هر چه گنهکار باشیم باز هم در رحمت الهی باز است و هرگز نباید نومید شد که نومیدی خود گناه دیگری است. بلکه بیاد داشته باشیم که حق تعالی توبه کنندگان را می پذیرد و آنها را دوست دارد.

3-  اراده و عزم راسخ )استقامت در دین( :
بیاد داشته باشیم که ماه رمضان 29 الی 30 روز بیشتر نیست که اگر سپری شد دیگر فرصت آن همه عبادت و اجر و فضیلت از دست رفته است پس خوب است که از اولین روز آن، خود را برای مشارکت در تمامی عبادات آماده کنیم و یقین داشته باشیم که هرگز از انجام عبادتی پشیمان نخواهیم شد بلکه برعکس احساس خواهیم کرد که کاش می توانستیم بهتر و بیشتر انجام دهیم. خداوند می فرماید:
} و الذین جاهدوا فینا لنهدینهم سبلنا و إن الله لمع المحسنین } العنکبوت/69
یعنی: «و کسانی که در راه ما به جهاد برخاستند البته آنان را به راهمان هدایتشان خواهیم کرد و براستی که خداوند با نیکوکاران است.»



                                
بقیه در ادامه مطلب

ملا محمد سلیم بازدید : 93 سه شنبه 1393/04/03 نظرات (0)

 

فوائد روزه

روزه عبادتی است كه فوائد فراواني را در بر دارد ما در اينجا سعي مي كنيم برخي از فوائد روزه را ذكر كنيم :

1-روزه راه رسيدن به تقوا است .

خداوند مي فرمايد :] يَاأَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا كُتِبَ عَلَيْكُمْ الصِّيَامُ كَمَا كُتِبَ عَلَى الَّذِينَ مِنْ قَبْلِكُمْ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ[[بقره :183].

«اي كساني كه ايمان آورديد, روزه بر شما فرض شده ,همان گونه كه بركساني كه قبل از شما فرض شده بود ,تا پرهيزگار شويد».

2-روزه سپري است در مقابل گناهان در دنيا, و همچنين در مقابل آتش جهنم در آخرت. چنانكه پيامبر فرموده است: «الصيام جنه»«روزه سپر است».

3-روزه سبب بخشش گناهان گذشته مي شود.

4-بهترين وسيله براي كنار گذاشتن و ترك انواع باطل مي باشد ,بطو مثال بهترين فرصت است براي كساني كه اهل دخانيات هستند, از اين فرصت استفاده كنند و دخانيات را ترك كنند .

5-شهوتها را تضعيف مي كند, و انسان را بردبار و صبور به بار مي آورد, و اراده اش را تقويت مي كند .

6-روزه بهترين دانشگاه خود سازي است كه انسان در آن دانشگاه, اخلاص, صبر, وقت شناسي ,نظم , طاعت ,بخشش,و غيره آموزش مي بيند .

7-روزه به امت اسلامي هماهنگي و اتحاد ,عدل و مساوات و ايثار و از خود گذشتگي ,وبخشش  و همدردي با فقرا و مستمندان ,ياد مي دهد .

8-روزه دستگاه گوارش را از كار پي در پي راحت مي گرداند ,و همچنين معده را شستشو داده و آن را تمييز مي كند .

9-جسم وبدن را سالم و تندرست نگه مي دارد .

10-قلب را فارغ وراحت مي گرداند ,و آن را به كارهاي كه سعادت و رستگاري انسان در آن نهفته است از ذكر و عبادت و تلاوت قرآن ,مشغول مي سازد .


11-روزه راه هاي گردش خون كه راه ورود شيطان است تنگ مي كند ,چنانكه پيامبر (ص)مي فرمايد :«شيطان مانند خون در رگ فرزندان آدم جاري است ».

٭پس بخاطر روزه است كه مي بينيم روان آرام مي گيرد و خاطر انسان آسوده مي شود ,ووسوسه هاي شيطاني كم مي شود و گاهي از بين مي رود .



ملا محمد سلیم بازدید : 86 سه شنبه 1393/04/03 نظرات (1)

 

مسائل نماز تراویح

فضیلت تراویح:

رسول خدا صلّی الله علیه وسلّم فرمودند: کسی که در شبهای ماه مبارک رمضان از جهت ایمان وطلب ثواب، قیام نمود (تراویح خواند) گناهان گذشته او بخشیده می شود.(البخاری)

حکم تراویح:

اداء 20 رکعت نفل در هر شب ماه مبارک رمضان به نیّت تراویح بر هر مرد و زن مکلّف، سنّت موکّده می باشد، مریض و مسافر هم اگر در اداء آن دچار مشقّت نشوند، اداء آن بر ایشان افضل است.

حکم تراویح با جماعت در مسجد:

اداء تراویح در مسجد، باجماعت سنّت موکّده علی الکفایه است، یعنی اگر در مسجدی،تراویح با جماعت خوانده نشود، همه اهالی آن محلّه، گنهکار خواهند شد، امّا اگر برخی در مسجد با جماعت و بعضی در خانه هایشان بخوانند، بسبب ترک تراویح در مسجد گنهکار نخواهند شد، البتّه افرادی که در خانه هایشان تراویح می خوانند، از فضیلت بزرگ مسجدو جماعت محروم خواهند شد.

وقت اداء نماز تراویح:

وقت تراویح، بعد از فرض عشاء شروع می شود و تا صبح صادق ادامه دارد. لذا اگر شخصی قبل از فرض عشاء تراویح خواند، درست نیست، و باید بعد از فرض عشاء نماز تراویح را دوباره بخواند، پس اگر کسی به مسجد آمد و نماز فرض خوانده شده بود و امام و مردم ،مشغول خواندن تراویح بودند،  ابتدا فرض عشاء و دو رکعت سنّت آنرا جداگانه بخواند و سپس با جماعت شریک شود و آن مقدار از رکعات تراویح را که  همراه امام نبوده است، در ترویحه (نشستن های  مابین هر 4رکعت تراویح) و  قبل و یا بعد از وتر بخواند.

حکم ختم قرآن مجید در تراویح:

ختم کل قرآن مجید در نماز تراویح نزد اکثر علماءاحناف سنّت موکّده است و نزد بعضی از آنان سنّت غیر موکّده می باشد، لذا نباید بخاطر تنبلی و کسالت مردم،ختم قرآن مجید ترک شود، وهمچنین مستحب است که قرآن مجید در شب 27 رمضان ختم شود.

روش اداء نماز تراویح:

پس از اداء نماز فرض و سنّت عشاء، بیست رکعت تراویح با ده سلام، ادا می شود و در هر دو رکعت، سلام داده می شود و بعد از هر چهار رکعت، پس از سلام، مقداری می نشینند(بهتر این است که به اندازه ی ادای چهار رکعت تراویح باشد) و در این لحظات به خواندن درود شریف و یا ذکری دیگر مشغول شوند و مستحب است که این تسبیح و دعا خوانده شود: سُبحانَ ذِی المُلکِ وَ المَلَکُوت، سُبحانَ ذِی العِزّةِ وَ العَظَمَةِ وَ الهَیبَةِ وَ القُدرَةِ وَ الکِبرِیاءِ وَ الجَبَرُوت، سُبحَانَ المَِلکِ الحَیِّ اَّلذِی لایَنامُ وَ لایَمُوتُ، سُبُّوحٌ قُدُّوسٌ رَبُّنا وَ رَبُّ المَلئِکَةِ وَ الرُّوح.

متفرقات:

1- اقتدا به حافظ نابالغ، در تراویح و غیر آن، جائز نیست

2- پس از ختم قرآن در نماز تراویح، اگر چند شبی از ماه مبارک رمضان باقی بماند، تراویح باید در شبهای بعد نیز خوانده شود، زیرا خواندن تراویح در تمام شبهای ماه مبارک رمضان سنت موکّده است.

3- گرفتن اجرت معین و یا متعارف برای حفاظ قرآن مجید در إزای تلاوت در تراویح،  جائز نیست گیرنده و دهنده، از ثواب تلاوت وصدقه محروم می شوند، البته اگر مبلغی بدون قرار قبلی، و معروف  بودن و بدون توقّع حافظ،  به عنوان هدیه به او داده شود، اشکالی ندارد.

4- سریع خواندن قرآن مجید در تراویح به گونه ای که آیات قرآن شکسته خوانده شود و نماز گذاران چیزی متوجه نشوند، ممنوع می باشد، البته چنان طولانی نشود که سبب تنفر مردم از نماز جماعت گردد.

5- نماز تراویح برای زنان نیز مانند مردان سنت موکّده است و زنان در خانه آن را باید ادا کنند. 

ملا محمد سلیم بازدید : 50 جمعه 1394/04/26 نظرات (2)

 

نغمه ریزید غیاب مه نو آخر شد

باده خرم عید است که در ساغر شد

روز عید است ، سوی میکده آیید به شکر

که ببخشند هر آنکس که در این دفتر شد . . .

عید سعید فطر  مبارک.

ملا محمد سلیم بازدید : 63 سه شنبه 1393/04/03 نظرات (1)

رمضان ماه نزول رحمت

علی خوشه چرخ آرانی

 


ستایش مخصوص خداوندی است که بر ما، با هدایت به شاهراه ستایشش، منت نهاد و ما را اهل ستایش قرار داد که از سپاس گزاران احسان او باشیم و سپاس خداوند را که دین آسمانی اسلام را برای ما مختص ساخت تا در سایه سار آن، به سر منزل سعادت و خرسندی اش روان گردیم وحمد بی حد و ثنای بی عد، خدای احد را که ماه خود، ماه اسلام، تزکیه و تصفیه و نزول کتاب وحی- رمضان- را یکی از راه های احسان بر بندگان قرار داد.
دگر بار در گردونه زمان و در چرخه منظم هستی که جلوه ای از جلوات حی ذات و آیه ای از آیات خداوند است- به رمضان رسیده ایم، موسم رحمت و تجلی حقیقت، نزول برکت، شهر تطهیر قلب و پرگشودن به جانب رب و ماه بی اعتنایی به عالم سفلی و صعود به جهان والا، ماه مردم و بیدار شدن و بیدار کردن مردم. فصل آگاه کردن آنها که نمی دانند و تذکر به آنها که می دانند، شهر برانگیختن آنها که نشسته اند و بازگرداندن آنها که برگشته اند و هنگامه نیرو دادن به فریادی که درحال نشستن است و زمان کمک به پرنده ای که در حال سقوط.
از دیگر سو، ادبیات گران قدر فارسی را باید به جهت گستردگی موضوع و غنای علمی و اخلاقی و دینی و هم چنین گستره جغرافیایی آن از درخشان ترین آثار ادبی جهان برشمرد که با تورقی بر کتب تاریخ ادبیات و تذکر شعرا به این نکته ظریف خواهیم رسید که ادبیات گران سنگ ما را از آن زمان که تاریخ ادبیاتش را نگاشته اند، با فضایل و خوبی ها عجین و در آن دعوت به فرایض و واجبات الهی و نهی از مناهی و رذایل جایگاهی والا دارد و در آثار ادبی همه شاعران فارسی زبان، فراخوانی به خوبی ها و پرهیز از بدی ها، قابل مشاهده است.
یکی از فرایض و واجبات الهی روزه ماه رمضان است که در این مقال و مجال کوتاه هدفمان بررسی فریضه صوم و صیام شهر رمضان از دیدگاه شاعران فارسی زبان است.
با حلول ماه رمضان، دعوت همگانی برای بسیج مومنان به شرکت در مهمانی خدا و بر سر سفره های بی منتهای نعمت خداوند، پرتوهای پاکت کننده روح بخش اسلامی، اعلام می گردد و مومنان واقعی زنجیرهای بردگی و اسارت را با کثرت استغفار و بلند کردن دستان به نیایش و سجده های خالصانه پاره می کنند و می آموزند که رفاه مادی و آسایش زندگی و بهره مندی از مواهب طبیعت و امیال نفسانی، هدف والای الهی و انسانی نیست، بلکه وسیله ای برای تعالی و تکامل انسانی و رسیدن به قله های رفیع انسانیت است. در این ماه مرغ باغ ملکوت که اسیر جسم آدمیان است، چند صباحی در زندان را گسسته و پرده های جهل و ظلمت جسم را پاره و برای طواف در عالم بالا، بال می گشاید و لباس ترک تعلق به تن می کند.
این دهان بستی، دهان باز شد
کز خورنده، لقمه های راز شد . مولانا
اندرون ز طعام خالی دار
تا در آن نور معرفت بینی . سعدی
دیگر بسی مخور که هر آن کس که سیر خورد
اعضایش جمله گرسنه گردند و بی قرار . عطار
ماه رمضان آمد، آن بند دهان آمد
زد بر دهن بسته تا لذت لب آمد
□□□
چون حیات عاشقان از مطبخ تن تیره بود
پس مهیا کرد بهر مطبخ ایشان صیام . مولانا
بقیه در ادامه مطلب
ملا محمد سلیم بازدید : 122 سه شنبه 1392/05/15 نظرات (0)

 

الـوداع الـوداع یا شهـر رمضـان

الـفـراغ الـفـراغ یا شهـر تـراویـح و التـسـابیـح وختـم القـرآن

الـوداع الـوداع یا شهـر رحمة و المغفـرة و الغفـران

الـفراغ الـفراغ یا شهـر الـذی انـزل فیـه القـرآن

یا حنـان یا منـان یا ذاالفضـل والاحسـان

یا حنـان یا منـان یا ذاالکـرم والاحسـان

یا حنـان یا منـان یا ذاالجـود والاحسـان

ثـبـت قلـوبـنا بالایمـان , آمـیــن نـرجـوا عفـوک یا رحمـان

ملا محمد سلیم بازدید : 53 چهارشنبه 1392/05/09 نظرات (0)

«وَمَا أَدْرَاکَ مَا لَیْلَةُ الْقَدْرِ» ( قدر: ۲) و تو چه می‌دانی که شب قدر چه شبی است. این‌‌ همان شب مبارکی است که در کتاب خدا اینگونه توصیف شده است: «حم * وَالْکِتَابِ الْمُبِینِ * إِنَّا أَنزَلْنَاهُ فِی لَیْلَةٍ مُّبَارَکَةٍ إِنَّا کُنَّا مُنذِرِینَ * فِیهَا یُفْرَقُ کُلُّ أَمْرٍ حَکِیمٍ * أَمْرًا مِّنْ عِندِنَا إِنَّا کُنَّا مُرْسِلِینَ * رَحْمَةً مِّن رَّبِّکَ إِنَّهُ هُوَ السَّمِیعُ الْعَلِیمُ» دخان: آیات ۱-۶. حاء، میم. سوگند به کتاب روشنگر، [که‌] ما آن را در شبى فرخنده نازل کردیم، [زیرا] که ما هشداردهنده بودیم. در آن [شب‌] هر [گونه‌] کارى [به نحوى‌] استوار فیصله مى‌یابد. [این‌] کارى است [که‌] از جانب ما [صورت مى‌گیرد]. ما فرستنده [پیامبران‌] بودیم. [و این‌] رحمتى از پروردگار توست، که او شنواى داناست. 

از نظر ابن عباس، قتاده، سعید بن جبیر، عکرمه و مجاهد و دیگر علمای سلف و مفسران منظور از «اللیلة المبارکة»‌‌ همان شب قدر است که قرآن در آن نازل شده است و در آن هر کاری به خوبی فیصله می‌یابد یعنی نوشته و تشریح می‌شود. گفته‌اند منظور این است که در این شب مبارک کار‌ها برای فرشتگان تبیین می‌شود. 

همچنین گفته‌اند که در این شب سرنوشت مخلوقات در طول سال رقم می‌خورد و زندگان و مردگان و نجات یابندگان و هلاک شوندگان، افراد خوشبخت و بدبخت، سالم و بیمار، عزیز و ذلیل، خرمی و خشکسالی و تمام آنچه خداوند تبارک و تعالی در ظاهر اراده کرده است نوشته می‌شود. درباره‌ی نوشتن سرنوشت‌ها در شب قدر خدا می‌داند که آیا در این شب از لوح محفوظ انتقال می‌یابد یا خیر؟ به همین خاطر ابن عباس فرموده است: انسان‌هایی هستند که در میان مردم راه می‌روند در حالی که نام آن‌ها در لیست مردگان است و سپس این آیات را تلاوت کرد: «إِنَّا أَنزَلْنَاهُ فِی لَیْلَةٍ مُّبَارَکَةٍ إِنَّا کُنَّا مُنذِرِینَ * فِیهَا یُفْرَقُ کُلُّ أَمْرٍ حَکِیمٍ» ابن عباس می‌فرماید: کار دنیا از یک سال تا سال بعد در این شب فیصله می‌شود. 

 

بقیه در ادامه مطلب

ملا محمد سلیم بازدید : 152 چهارشنبه 1392/05/09 نظرات (1)

دهه‌ی آخر ماه رمضان از شب 21 رمضان آغاز و با حلول عید فطر و پایان یافتن ماه رمضان به پایان می‌رسد خواه کامل (30 شب) باشد و خواه ناقص (29 شب). در صورت دوم به جای ده شب، نه شب پایانی خواهیم داشت و آن‌گاه اطلاق عنوان دهه‌ی آخر تنها از باب تغلیب است چون غالباً در دهه‌ی سوم ماه مبارک ده شب داریم نه 9 شب. 

دهه‌ی آخر ماه رمضان بر روز‌ها و شبهای دو دهه‌ی نخست آن فضل بیشتری دارد چرا که شبهای احیایی است که پیامبر خدا -صلى الله علیه وسلم- همه‌ی آن‌ها را زنده می‌داشت و شب قدر که از هزار ماه بهتر است در میان شب‌های آن قرار دارد. 

پیامبر خدا (ص) ده شب آخر را با بذل عنایت بیشتر و سهم افزونتری از تلاش و عبادت و خیرخواهی پاس می‌داشت و سعی و کوششی را که در آن‌ها می‌کرد در سایر شب‌ها انجام نمی‌داد. 

در این خصوص در صحیحین از حضرت عایشه (رضی الله عنها) روایت شده است که: هرگاه ده شب آخر ماه رمضان فرا می‌رسید رسول خدا (ص) ازار خود را محکم می‌بست، شب زنده‌داری می‌کرد و خانواده‌اش را هم بیدار می‌نمود. مسلم اضافه می‌کند که ایشان با جدیت کوشش نموده و ازارش را محکم می‌بست. 

 

بقیه در ادامه مطلب

ملا محمد سلیم بازدید : 53 چهارشنبه 1392/05/09 نظرات (1)

شب قدر چیست؟ آیا همان شب نزول قرآن نیست که از هزار ماه برتر است؟

(‏‏لَيْلَةُ الْقَدْرِ خَيْرٌ مِنْ أَلْفِ شَهْرٍ)[قدر:3]، آیا همان شب پر از سلامتی نیست که با عبادت و تلاوت  قرآن و تفکر به صبح می‌رسد؟

ای انسان‌! تو کی هستی؟ از کجا آمده‌ای؟ در چرخه‌ی کائنات چه قدر و مقامی داری؟ بیا امشب را با کمی تفکر به صبح برسانیم. تو می‌دانی که دو وجهی هستی و ترکیبی از جسم و روحی؟ به جسم خودت فکر کن.

 (‏وَفِي أَنْفُسِكُمْ أَفَلَا تُبْصِرُونَ)[ذاریات:21]

 آفرینش جسم تو از خاک است و گِل سیاه و گندیده. 

(‏وَلَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنْسَانَ مِنْ صَلْصَالٍ مِنْ حَمَإٍ مَسْنُونٍ‏)[حجر:26]، پس غرور تو از چیست؟ به چی می‌نازی؟ 

 

ای انسان کوچک! تو در دنیای طبیعت به اندازه‌ی یک مورچه پشتکار نداری، اندازه‌ی دیگر موجودات به خود متکی نیستی. آیا در گردش‌هایت‌، اندازه‌ی خودت را با یک کوه مقایسه کرده‌ای؟ آیا به اندازه‌ی یک کوه، بلند هستی؟ (إِنَّكَ لَنْ تَخْرِقَ الْأَرْضَ وَلَنْ تَبْلُغَ الْجِبَالَ طُولًا)[اسرا:37]. چرا مغرور بر زمین راه می‌روی و به زیردستانت نگاه نمی‌اندازی؟

 

بقیه در ادامه مطلب

ملا محمد سلیم بازدید : 343 چهارشنبه 1392/05/09 نظرات (1)

     قدر نمازی

http://s5.picofile.com/file/8130424142/10427266_1024580690904955_6453946358348576619_n.jpg

 

 

آزی ایکی رکعت نفل قدر گیجه ده :

اولقی و ایکینجی رکعتده الحمد دن صونگ  ۷ گزگ قل هو الله احد نی اوقیلار ، نماز دان صونگ ۷۰ گزگ استغفرالله واتوب الیه دییلار واوندان صونگ شو دعانی تاوشیرلیبدور :

اللهُمَّ انَّکَ عَفـُوٌّ کَریمٌ تُحِبُّ العَفوَ فَاعفُ عَنِّی

ملا محمد سلیم بازدید : 63 چهارشنبه 1392/04/19 نظرات (1)

 

خلفیات رمضان جدیدة 2010-2011

سُبحَانَ ذِي  المُلکِ وَ المَلَکُوتِ

سُبحَانَ ذِي العِزَّةِ وَ العَظمَةِ وَ القَدرَةِ وَالکِبرِیَاءِ وَ الجَبَرُوتِ

 سُبحَانَ المَلکِ الحَيِّ الَّذِي لا یَنَامُ وَلايَمُوت .

سُبُّوحٌ قُدُّوسٌ رَبُّنَا وَ رَبُّ المَلَائِکَةِ وَالرُّوح

لَا اِلَہَ اِلَّااللّٰہُ نَستَغفِرُاللّٰہَ وَنَسألُکَ الجَنَّةَ وَنَعُوذُبِکَ مِنَ النَّارِ

( از اول تا اینجا سه بارتکرار  )

یا أرحمَ الرَّاحمين یا أرحمَ الرَّاحمين یا أرحمَ الرَّاحمين

یا حيُّ یا قیّومُ یا ذا الجلالِ و الإکرام.

ملا محمد سلیم بازدید : 101 سه شنبه 1392/04/18 نظرات (0)

(مطالب زیر) شما را به‌ سوی کارهایی هدایت می‌کند که گناهان را محو و از بین می‌‌برد.
1- ترک شرک: قالَ الله تَبارَکَ وَ تَعالی: «یَابْنَ آدَمَ لَوْ لَقَیْتَنی بِمِثْلِ الْأَرْضِ خَطاَیاَ لاَ تُشْرِکُ بِیْ شَیئاً لَقَیتُکَ بِمُلءِ الأرضِ مَغْفِرَةً». (مسلم).
پیامبر -ص- می‌‌فرماید: خداوند تبارک و تعالى فرموده «حدیث قدسی»: ای بنی‌آدم، اگر به اندازه کره زمین خطا و گناه داشته اما شریکی برایم قائل نشده باشید شما را با دنیایی از گذشت و مغفرت به‌حضور می‌‌پذیرم.
2و3- نماز پنجگانه‌ی روازنه‌ و نماز جمعه: «الصَّلَوَاتُ الْخَمْسُ وَالْجُمْعَةُ إِلَى الْجُمْعَةِ وَرَمَضَانُ إِلَى رَمَضَانَ مُکَفِّرَاتٌ مَا بَیْنَهُنَّ إِذَا اجْتَنَبَ الْکَبَائِرَ». «مَا مِنْ امْرِئٍ مُسْلِمٍ تَحْضُرُهُ صَلَاةٌ مَکْتُوبَةٌ فَیُحْسِنُ وُضُوءَهَا وَخُشُوعَهَا وَرُکُوعَهَا إِلَّا کَانَتْ کَفَّارَةً لِمَا قَبْلَهَا مِنْ الذُّنُوبِ مَا لَمْ یُؤْتِ کَبِیرَةً وَذَلِکَ الدَّهْرَ کُلَّهُ». (مسلم). رسول اکرم -ص- می‌فرماید: ادای نمازهای پنجگانه و نماز جمعه تا جمعه بعد، و روزهء رمضان تا رمضان بعد، کفاره گناهان (صغیره) فاصله بین خود می‌‌باشند به‌ شرطی که از گناهان کبیره پرهیز شود. هر مسلمانی که به هنگام آمدن وقت نماز مرتب وضو بگیرد و رکوع و سجود را نیکو بجا آورد و خاشع و خاضع باشد. به‌ شرطی که بسوی گناهان کبیره نرود نمازهایش برای همیشه کفاره گناهان گذشته او خواهد بود.

 

بقیه درادامه مطلب

ملا محمد سلیم بازدید : 57 سه شنبه 1392/04/18 نظرات (0)

پیشرفت علمی در این سده فواید و منافع شامل و گسترده روزه که خداوند آن را بر مسلمانان فرض کرده از همه‌ی جنبه‌های روحی و بدنی و درمانی و پیش گیری از بیماری‌ها را به اثبات رسانده ... و روزه یکی از ارکان اسلام است:
«یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُواْ کُتِبَ عَلَیْکُمُ الصِّیَامُ کَمَا کُتِبَ عَلَى الَّذِینَ مِن قَبْلِکُمْ لَعَلَّکُمْ تَتَّقُونَ» (بقره: 183)
‏«ای کسانی که ایمان آورده‌اید! بر شما روزه واجب شده است، همان گونه که بر کسانی که پیش از شما بوده‌اند واجب بوده است، تا باشد که پرهیزگار شوید. »‏
خداوند روزه را به یک ماه در سال که ماه رمضان است تعیین نموده و فرموده:
«شَهْرُ رَمَضَانَ الَّذِیَ أُنزِلَ فِیهِ الْقُرْآنُ هُدًى لِّلنَّاسِ وَبَیِّنَاتٍ مِّنَ الْهُدَى وَالْفُرْقَانِ فَمَن شَهِدَ مِنکُمُ الشَّهْرَ فَلْیَصُمْهُ وَمَن کَانَ مَرِیضاً أَوْ عَلَى سَفَرٍ فَعِدَّةٌ مِّنْ أَیَّامٍ أُخَرَ یُرِیدُ اللّهُ بِکُمُ الْیُسْرَ وَلاَ یُرِیدُ بِکُمُ الْعُسْرَ وَلِتُکْمِلُواْ الْعِدَّةَ وَلِتُکَبِّرُواْ اللّهَ عَلَى مَا هَدَاکُمْ وَلَعَلَّکُمْ تَشْکُرُونَ» (بقره: 185)
«‏(آن چند روز معیّن و اندک) ماه رمضان است که قرآن در آن فرو فرستاده شده است (و آغاز به نزول نموده است ودر مدّت 23 سال تدریجاً به دست مردم رسیده است) تا مردم را راهنمائی کند و نشانه‌ها و آیات روشنی از ارشاد (به حق و حقیقت) باشد و (میان حق و باطل در همه ادوار) جدائی افکند. پس هر که از شما (فرا رسیدن) این ماه را دریابد، (چه خودش هلال را رؤیت کند و چه با دیدن دیگران فرا رسیدن رمضان ثابت شود) باید که آن را روزه بدارد. و اگر کسی بیمار یا مسافر باشد (می‌تواند از رخصت استفاده کند و روزه ندارد و) چندی از روزهای دیگر را (به اندازه آن روزها روزه بدارد). خداوند آسایش شما را می‌خواهد و خواهان زحمت شما نیست، و (خداوند ماه رمضان و رخصت آن را برای شما روشن داشته است) تا تعداد (روزهای رمضان) را کامل گردانید و خدا را بر این که شما را (به احکام دین که سعادتتان در آن است) هدایت کرده است، بزرگ دارید و تا این که (از همه نعمتهای او) سپاسگزاری کنید.»

 

بقیه در ادامه مطلب

 

 

ملا محمد سلیم بازدید : 56 سه شنبه 1392/04/18 نظرات (0)

تراویح جمع ترویحه به معنى یکبار استراحت کردن است، مانند تسلیمه که به معنى یکبار سلام دادن است. نماز جماعت شبهاى رمضان به خاطر این تراویح نامیده شده که در آغاز که براى خواندن آن نماز جمع شدند، در بین هر دو سلام (بعد از چهار رکعت) کمى استراحت مى‏کردند و این شیوه همچنان ادامه دارد.[1]
خداوند متعال در وصف بندگان مؤمنش مى‏فرماید: تَتَجَافَى جُنُوبُهُمْ عَنِ الْمَضَاجِعِ یَدْعُونَ رَبَّهُمْ خَوْفاً وَطَمَعاً وَمِمَّا رَزَقْنَاهُمْ یُنفِقُونَ.[2] «پهلوهایشان از بسترها در دل شب دور مى‏شود (و بپا مى‏خیزند و رو به درگاه خدا مى آورند) و پروردگار خود را با بیم و امید مى‏خوانند، و از آنچه به آنان روزى داده‏ایم انفاق مى‏کنند».

پیامبر (ص) فرمود: «من قام رمضان ایماناً واحتساباً غفرله ماتقدم من ذنبه».[3] «کسى که شبهاى رمضان از روى ایمان و یقین و طلب اجر از خدا قیام کند، تمام گناهان گذشته‏اش بخشیده مى‏شوند».

«ایماناً». یعنى اعتقاد و یقین داشتن به پاداش موعود خداوند. «احتساباً». یعنى فقط خواستار اجر و پاداش از خداوند بودن.[4]

همچنین فرمود: «صلاة اللّیل مثنى مثنى، فإذا خشى أحدکم الصبح صلّى رکعة واحدة توتر له ما قد صلّى».[5]

«نماز شب دو رکعت دو رکعت خوانده مى‏شود. هرگاه یکى از شما از طلوع فجر صادق بیم داشت و شک کرد، یک رکعت بخواند تا به وسیله آن آنچه خوانده وتر بشوند».

روش پیامبر (ص) این بود که یارانش را به شب زنده‏دارى در رمضان و غیر رمضان تشویق مى‏کرد.

 

بقیه در ادامه مطلب

ملا محمد سلیم بازدید : 59 سه شنبه 1392/04/18 نظرات (0)

در فصل‌های خیر، توجه و روی آوری به خیر افزایش می‌یابد، نفس فعال می‌شود، خوابیده بیدار و غافل آگاه می‌شود و مسلمانان به صورت انفرادی و جمعی برای بذل و بخشش مسابقه می‌دهند و در سخاوت‌گری با هم‌دیگر مسابقه می‌دهند.
خداوند می‌فرماید: « یُسْقَوْنَ مِنْ رَحِیقٍ مَخْتُومٍ * خِتَامُهُ مِسْکٌ وَفِی ذَلِکَ فَلْیَتَنَافَسْ الْمُتَنَافِسُونَ » (المطففین: 25-26) ترجمه: «به آنان از شراب زلال و خالص داده می‌شود که دست‌نخورده و سربسته است مهر و دربند آن از مشک است. مسابقه دهندگان باید برای به دست‌ آوردن چنین شراب و سایر نعمت‌های دیگر بهشت با هم‌دیگر مسابقه بدهند و بر یک‌دیگر پیشی بگیرند.»
این پیام کوتاه و مختصری است که هم اینک آن را فراروی شما قرار می‌دهیم به امید آن‌که خداوند همه‌ی ما را توفیق عنایت کند تا از این ماه مبارک و پربرکت حسن استفاده را نموده و بهشت جاویدان و رضوان باری تعالی را فرا چنگ آوریم.
اینک مسلمان بداند که چگونه رمضان را آن‌طور که شایسته و زیبنده رمضان است غنیمت بشمارد همان‌سان که شایسته است هر لحظه‌ی آن را با انجام طاعت و عبادت که باعث تقرب و نزدیکی باری تعالی می‌شود غنیمت دانسته و با امید دست یافتن به پاداش و ثواب اخروی به انجام آن مبادرت ورزد.
در مورد ارزش یک روز از عمرابن عبدالعزیز نقل است که فرمود: «شب و روز در مورد تو عمل می‌کنند و حرکت در آن دو جاری است تو نیز در آن دو عمل کن و لحظه‌ای از آن را بدون انجام کار خیری رها مکن.»
ابن مسعود می‌گوید: «هیچ‌گاه اندازه‌ی‌ پشیمانی‌ام بر روزی که خورشید غروب کرد و عمرم کوتاه و کم شد و عملم در آن افزایش نیافت بر روزی دیگر قابل مقایسه نیست.»

 

بقیه در ادامه مطلب

ملا محمد سلیم بازدید : 54 سه شنبه 1392/04/18 نظرات (0)

استاد ابوالحسن ندوی در این مورد می‌گوید:
شاید این سؤال به ذهن خطور کند که چرا خداوند رمضان را ماه روزه قرار داده است؟ و چه مناسبتی بین ماه رمضان و روزه است؟ در پاسخ باید گفت که این امر شاید بدین خاطر باشد که ماه رمضان ماه نزول قرآن است.[1] نیز ماه ذکر، عبادت، تسبیح، تهلیل، تلاوت، تراویح و انفاق و نیکی‌ها است. روزه فریضه‌ای است که علاوه بر فواید جسمی و روحی و نتایج مادی و معنوی؛ فرد و جامعه‌ی انسانی را به صفات خداوند(ج) و عالم ملکوت نزدیک می‌سازد.

استاد ابوالحسن ندوی در این مورد می‌گوید:خداوند روزه را در ماه رمضان قرار داده و آن دو را قرین هم ساخته است و این خود پیوند دو ستاره‌ی درخشان و به‌هم رسیدن دو سعادت دنیوی و اخروی در حکمت تشریع روزه است. چرا که ماه رمضان، ماهی است که قرآن کریم در آن نازل شده است؛ پس ماه رمضان مطلع صبح صادق در شب تاریک انسانیت است. همان‌طوری که آغاز روزه گرفتن در هر روز مقارن است با طلوع صبح صادق. پس این ماه با توجه به سعادت و برکت و رحمتی که خداوند به آن اختصاص داده و با توجه به ارتباط روحی محکمی که بین آن و بین دل‌های سلیم وجود دارد، شایسته است که روزهایش روزه گرفته شوند و در شب‌هایش شب‌زنده‌داری شود.[2]

 

بقیه در ادامه مطلب

تعداد صفحات : 2

اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • پیوندهای روزانه
    آمار سایت
  • کل مطالب : 128
  • کل نظرات : 40
  • افراد آنلاین : 2
  • تعداد اعضا : 83
  • آی پی امروز : 16
  • آی پی دیروز : 44
  • بازدید امروز : 18
  • باردید دیروز : 48
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 2
  • بازدید هفته : 142
  • بازدید ماه : 113
  • بازدید سال : 3,849
  • بازدید کلی : 91,252
  • کدهای اختصاصی