loading...
حوزه علمیه نعمانی گمیشان
ملا محمد سلیم بازدید : 101 سه شنبه 1392/04/18 نظرات (0)

(مطالب زیر) شما را به‌ سوی کارهایی هدایت می‌کند که گناهان را محو و از بین می‌‌برد.
1- ترک شرک: قالَ الله تَبارَکَ وَ تَعالی: «یَابْنَ آدَمَ لَوْ لَقَیْتَنی بِمِثْلِ الْأَرْضِ خَطاَیاَ لاَ تُشْرِکُ بِیْ شَیئاً لَقَیتُکَ بِمُلءِ الأرضِ مَغْفِرَةً». (مسلم).
پیامبر -ص- می‌‌فرماید: خداوند تبارک و تعالى فرموده «حدیث قدسی»: ای بنی‌آدم، اگر به اندازه کره زمین خطا و گناه داشته اما شریکی برایم قائل نشده باشید شما را با دنیایی از گذشت و مغفرت به‌حضور می‌‌پذیرم.
2و3- نماز پنجگانه‌ی روازنه‌ و نماز جمعه: «الصَّلَوَاتُ الْخَمْسُ وَالْجُمْعَةُ إِلَى الْجُمْعَةِ وَرَمَضَانُ إِلَى رَمَضَانَ مُکَفِّرَاتٌ مَا بَیْنَهُنَّ إِذَا اجْتَنَبَ الْکَبَائِرَ». «مَا مِنْ امْرِئٍ مُسْلِمٍ تَحْضُرُهُ صَلَاةٌ مَکْتُوبَةٌ فَیُحْسِنُ وُضُوءَهَا وَخُشُوعَهَا وَرُکُوعَهَا إِلَّا کَانَتْ کَفَّارَةً لِمَا قَبْلَهَا مِنْ الذُّنُوبِ مَا لَمْ یُؤْتِ کَبِیرَةً وَذَلِکَ الدَّهْرَ کُلَّهُ». (مسلم). رسول اکرم -ص- می‌فرماید: ادای نمازهای پنجگانه و نماز جمعه تا جمعه بعد، و روزهء رمضان تا رمضان بعد، کفاره گناهان (صغیره) فاصله بین خود می‌‌باشند به‌ شرطی که از گناهان کبیره پرهیز شود. هر مسلمانی که به هنگام آمدن وقت نماز مرتب وضو بگیرد و رکوع و سجود را نیکو بجا آورد و خاشع و خاضع باشد. به‌ شرطی که بسوی گناهان کبیره نرود نمازهایش برای همیشه کفاره گناهان گذشته او خواهد بود.

 

بقیه درادامه مطلب

ملا محمد سلیم بازدید : 57 سه شنبه 1392/04/18 نظرات (0)

پیشرفت علمی در این سده فواید و منافع شامل و گسترده روزه که خداوند آن را بر مسلمانان فرض کرده از همه‌ی جنبه‌های روحی و بدنی و درمانی و پیش گیری از بیماری‌ها را به اثبات رسانده ... و روزه یکی از ارکان اسلام است:
«یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُواْ کُتِبَ عَلَیْکُمُ الصِّیَامُ کَمَا کُتِبَ عَلَى الَّذِینَ مِن قَبْلِکُمْ لَعَلَّکُمْ تَتَّقُونَ» (بقره: 183)
‏«ای کسانی که ایمان آورده‌اید! بر شما روزه واجب شده است، همان گونه که بر کسانی که پیش از شما بوده‌اند واجب بوده است، تا باشد که پرهیزگار شوید. »‏
خداوند روزه را به یک ماه در سال که ماه رمضان است تعیین نموده و فرموده:
«شَهْرُ رَمَضَانَ الَّذِیَ أُنزِلَ فِیهِ الْقُرْآنُ هُدًى لِّلنَّاسِ وَبَیِّنَاتٍ مِّنَ الْهُدَى وَالْفُرْقَانِ فَمَن شَهِدَ مِنکُمُ الشَّهْرَ فَلْیَصُمْهُ وَمَن کَانَ مَرِیضاً أَوْ عَلَى سَفَرٍ فَعِدَّةٌ مِّنْ أَیَّامٍ أُخَرَ یُرِیدُ اللّهُ بِکُمُ الْیُسْرَ وَلاَ یُرِیدُ بِکُمُ الْعُسْرَ وَلِتُکْمِلُواْ الْعِدَّةَ وَلِتُکَبِّرُواْ اللّهَ عَلَى مَا هَدَاکُمْ وَلَعَلَّکُمْ تَشْکُرُونَ» (بقره: 185)
«‏(آن چند روز معیّن و اندک) ماه رمضان است که قرآن در آن فرو فرستاده شده است (و آغاز به نزول نموده است ودر مدّت 23 سال تدریجاً به دست مردم رسیده است) تا مردم را راهنمائی کند و نشانه‌ها و آیات روشنی از ارشاد (به حق و حقیقت) باشد و (میان حق و باطل در همه ادوار) جدائی افکند. پس هر که از شما (فرا رسیدن) این ماه را دریابد، (چه خودش هلال را رؤیت کند و چه با دیدن دیگران فرا رسیدن رمضان ثابت شود) باید که آن را روزه بدارد. و اگر کسی بیمار یا مسافر باشد (می‌تواند از رخصت استفاده کند و روزه ندارد و) چندی از روزهای دیگر را (به اندازه آن روزها روزه بدارد). خداوند آسایش شما را می‌خواهد و خواهان زحمت شما نیست، و (خداوند ماه رمضان و رخصت آن را برای شما روشن داشته است) تا تعداد (روزهای رمضان) را کامل گردانید و خدا را بر این که شما را (به احکام دین که سعادتتان در آن است) هدایت کرده است، بزرگ دارید و تا این که (از همه نعمتهای او) سپاسگزاری کنید.»

 

بقیه در ادامه مطلب

 

 

ملا محمد سلیم بازدید : 56 سه شنبه 1392/04/18 نظرات (0)

تراویح جمع ترویحه به معنى یکبار استراحت کردن است، مانند تسلیمه که به معنى یکبار سلام دادن است. نماز جماعت شبهاى رمضان به خاطر این تراویح نامیده شده که در آغاز که براى خواندن آن نماز جمع شدند، در بین هر دو سلام (بعد از چهار رکعت) کمى استراحت مى‏کردند و این شیوه همچنان ادامه دارد.[1]
خداوند متعال در وصف بندگان مؤمنش مى‏فرماید: تَتَجَافَى جُنُوبُهُمْ عَنِ الْمَضَاجِعِ یَدْعُونَ رَبَّهُمْ خَوْفاً وَطَمَعاً وَمِمَّا رَزَقْنَاهُمْ یُنفِقُونَ.[2] «پهلوهایشان از بسترها در دل شب دور مى‏شود (و بپا مى‏خیزند و رو به درگاه خدا مى آورند) و پروردگار خود را با بیم و امید مى‏خوانند، و از آنچه به آنان روزى داده‏ایم انفاق مى‏کنند».

پیامبر (ص) فرمود: «من قام رمضان ایماناً واحتساباً غفرله ماتقدم من ذنبه».[3] «کسى که شبهاى رمضان از روى ایمان و یقین و طلب اجر از خدا قیام کند، تمام گناهان گذشته‏اش بخشیده مى‏شوند».

«ایماناً». یعنى اعتقاد و یقین داشتن به پاداش موعود خداوند. «احتساباً». یعنى فقط خواستار اجر و پاداش از خداوند بودن.[4]

همچنین فرمود: «صلاة اللّیل مثنى مثنى، فإذا خشى أحدکم الصبح صلّى رکعة واحدة توتر له ما قد صلّى».[5]

«نماز شب دو رکعت دو رکعت خوانده مى‏شود. هرگاه یکى از شما از طلوع فجر صادق بیم داشت و شک کرد، یک رکعت بخواند تا به وسیله آن آنچه خوانده وتر بشوند».

روش پیامبر (ص) این بود که یارانش را به شب زنده‏دارى در رمضان و غیر رمضان تشویق مى‏کرد.

 

بقیه در ادامه مطلب

ملا محمد سلیم بازدید : 59 سه شنبه 1392/04/18 نظرات (0)

در فصل‌های خیر، توجه و روی آوری به خیر افزایش می‌یابد، نفس فعال می‌شود، خوابیده بیدار و غافل آگاه می‌شود و مسلمانان به صورت انفرادی و جمعی برای بذل و بخشش مسابقه می‌دهند و در سخاوت‌گری با هم‌دیگر مسابقه می‌دهند.
خداوند می‌فرماید: « یُسْقَوْنَ مِنْ رَحِیقٍ مَخْتُومٍ * خِتَامُهُ مِسْکٌ وَفِی ذَلِکَ فَلْیَتَنَافَسْ الْمُتَنَافِسُونَ » (المطففین: 25-26) ترجمه: «به آنان از شراب زلال و خالص داده می‌شود که دست‌نخورده و سربسته است مهر و دربند آن از مشک است. مسابقه دهندگان باید برای به دست‌ آوردن چنین شراب و سایر نعمت‌های دیگر بهشت با هم‌دیگر مسابقه بدهند و بر یک‌دیگر پیشی بگیرند.»
این پیام کوتاه و مختصری است که هم اینک آن را فراروی شما قرار می‌دهیم به امید آن‌که خداوند همه‌ی ما را توفیق عنایت کند تا از این ماه مبارک و پربرکت حسن استفاده را نموده و بهشت جاویدان و رضوان باری تعالی را فرا چنگ آوریم.
اینک مسلمان بداند که چگونه رمضان را آن‌طور که شایسته و زیبنده رمضان است غنیمت بشمارد همان‌سان که شایسته است هر لحظه‌ی آن را با انجام طاعت و عبادت که باعث تقرب و نزدیکی باری تعالی می‌شود غنیمت دانسته و با امید دست یافتن به پاداش و ثواب اخروی به انجام آن مبادرت ورزد.
در مورد ارزش یک روز از عمرابن عبدالعزیز نقل است که فرمود: «شب و روز در مورد تو عمل می‌کنند و حرکت در آن دو جاری است تو نیز در آن دو عمل کن و لحظه‌ای از آن را بدون انجام کار خیری رها مکن.»
ابن مسعود می‌گوید: «هیچ‌گاه اندازه‌ی‌ پشیمانی‌ام بر روزی که خورشید غروب کرد و عمرم کوتاه و کم شد و عملم در آن افزایش نیافت بر روزی دیگر قابل مقایسه نیست.»

 

بقیه در ادامه مطلب

ملا محمد سلیم بازدید : 54 سه شنبه 1392/04/18 نظرات (0)

استاد ابوالحسن ندوی در این مورد می‌گوید:
شاید این سؤال به ذهن خطور کند که چرا خداوند رمضان را ماه روزه قرار داده است؟ و چه مناسبتی بین ماه رمضان و روزه است؟ در پاسخ باید گفت که این امر شاید بدین خاطر باشد که ماه رمضان ماه نزول قرآن است.[1] نیز ماه ذکر، عبادت، تسبیح، تهلیل، تلاوت، تراویح و انفاق و نیکی‌ها است. روزه فریضه‌ای است که علاوه بر فواید جسمی و روحی و نتایج مادی و معنوی؛ فرد و جامعه‌ی انسانی را به صفات خداوند(ج) و عالم ملکوت نزدیک می‌سازد.

استاد ابوالحسن ندوی در این مورد می‌گوید:خداوند روزه را در ماه رمضان قرار داده و آن دو را قرین هم ساخته است و این خود پیوند دو ستاره‌ی درخشان و به‌هم رسیدن دو سعادت دنیوی و اخروی در حکمت تشریع روزه است. چرا که ماه رمضان، ماهی است که قرآن کریم در آن نازل شده است؛ پس ماه رمضان مطلع صبح صادق در شب تاریک انسانیت است. همان‌طوری که آغاز روزه گرفتن در هر روز مقارن است با طلوع صبح صادق. پس این ماه با توجه به سعادت و برکت و رحمتی که خداوند به آن اختصاص داده و با توجه به ارتباط روحی محکمی که بین آن و بین دل‌های سلیم وجود دارد، شایسته است که روزهایش روزه گرفته شوند و در شب‌هایش شب‌زنده‌داری شود.[2]

 

بقیه در ادامه مطلب

ملا محمد سلیم بازدید : 53 سه شنبه 1392/04/18 نظرات (0)

ماه مبارک رمضان، ماه نزول قرآن و رحمت الهی فرا رسیده است. ماهی که خداوند متعال همچون فرصتی گرانبها در اختیار مسلمانان قرار داده است تا برای خودسازی و رهایی از پلشتی‌ها و پلیدی‌ها از آن ‌‌نهایت استفاده را ببرند. لذا برای همفکری با شما برادران و خواهران مؤمن روزه‌دار در جهت استفاده‌ی هرچه بهتر و بیشتر از این ماه عظیم و مبارک برنامه‌های زیر در چند محور پیشنهاد می‌گردد، با این امید که مورد قبول و استفاده‌ی عزیزان قرار گیرد. 

پیشنهاد می‌شود برای هرچه پربارتر شدن ایام روزه‌داری شما خواهر و برادر گرامی در ماه مبارک رمضان از الگوی عبادتی و اعمال صالح فردی زیر استفاده به عمل آورید: 

 

محور قرآن: 

زیر محور ۱: تلاوت روزانه، حداقل یک ساعت قرآن با تدبر در معنا و مفهوم آیات تلاوت شده

زیر محور ۲: حفظ آیات اخلاقی حداقل از ۵ موضع جداگانه (اسراء، مؤمنون، فرقان، حجرات و معارج) و حفظ یا مرور حفظ کل جزء‌های تبارک و عمّ

 

بقیه در ادامه مطلب

 

تعداد صفحات : 13

اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • پیوندهای روزانه
    آمار سایت
  • کل مطالب : 128
  • کل نظرات : 40
  • افراد آنلاین : 3
  • تعداد اعضا : 83
  • آی پی امروز : 36
  • آی پی دیروز : 22
  • بازدید امروز : 41
  • باردید دیروز : 26
  • گوگل امروز : 2
  • گوگل دیروز : 2
  • بازدید هفته : 117
  • بازدید ماه : 88
  • بازدید سال : 3,824
  • بازدید کلی : 91,227
  • کدهای اختصاصی